Valitse, miten haluat käyttää verkkosivustoamme:

Evästeet auttavat parantamaan verkkosivuston käyttökokemusta ja tarjoamaan turvallisia palveluja. Jotkin evästeet ovat välttämättömiä turvallisuuden ja kirjautumistoimintojen kannalta, toiset taas mahdollistavat helpomman käytön ja kätevän tuen. Voit peruuttaa päätöksesi milloin tahansa.

Oy Slurp Ab

Suomi
Osakeanti
Invesdor Alumni
eCommerce
B2C
B2B

The game-changing coffee platform

Lainsäädännöllinen varoitus: Tämän rahoitusvälineen hankkimiseen liittyy huomattavia riskejä, ja se voi johtaa sijoitettujen varojen täydelliseen menettämiseen. Tuotto-odotuksia ei ole taattu, ja ne voivat olla myös alhaisempia.

Yhtiön yhtiökokous on päättänyt 5.1.2023 osakkeiden splitistä antamalla vastikkeetta jokaista yhtiön osaketta kohtaan 9 kappaletta yhtiön uusia osakkeita. Uusien osakkeiden rekisteröinti on laitettu vireille kaupparekisteriin 17.1.2023, mutta rekisteröintiprosessi on vielä kesken.
Yhtiöllä oli vaihtovelkakirjalaina, jonka pääoman se konvertoi uusiksi osakkeiksi 31.12.2022. Konvertointia vasten merkittiin yhteensä 5 640 yhtiön uutta osaketta. Uusien osakkeiden rekisteröinti on laitettu vireille kaupparekisteriin 17.1.2023, mutta rekisteröintiprosessi on vielä kesken.
Yhtiön nykyinen osakemäärä osakkeiden split ja konvertointi huomioon ottaen on 482 100 osaketta. Tällä pitch -sivulla esitetyissä osakkeiden lukumäärissä on otettu osakkeiden split ja konvertointi huomioon, vaikka määrät eivät ole ehtineet rekisteröityä kaupparekisteriin.

first name last name, position of company name

„Paikallisten huippupaahtimoiden korkealaatuinen kahvi on valtava markkina maailmanlaajuisesti, mutta tavallisen kuluttajan on hankala päästä siihen käsiksi. Slurp on mullistava alustayritys, joka yhdistää huippuluokan paikalliset kahvintoimittajat ja globaalit ostajat heidän ainutlaatuisten mieltymystensä perusteella. Osakeannilla keräämme varoja liiketoiminnan laajentamiseen Saksassa, Japanissa ja Isossa-Britanniassa sekä alustamme keskeisten ominaisuuksien parantamiseen.”

Manuel Linnankoski, Oy Slurp Ab:n toimitusjohtaja

Keskeiset syyt sijoittaa

Slurp on mullistava alustayritys, joka yhdistää paikalliset kahvintoimittajat sekä globaalit B2C- ja B2B-ostajat ainutlaatuisten mieltymysten perusteella. 

Erikoiskahvimarkkinat kasvavat 12,8 %: n vuosivauhdilla (lähde). Kahvin ja siihen liittyvien oheistuotteiden kysyntä siirtyy yhä enemmän massatuotannosta laadukkaampiin tuotteisiin. 

Yhtiö on kasvanut keskimäärin 63 % vuosittain. Vuoden 2022 liikevaihto oli arviolta 1,055 miljoonaa euroa, josta noin 70 % tuli toistuvista veloituksista. Yhtiö arvioi saavuttavansa positiivisen kassavirran Q2-Q3 / 2023. 

Kannattava asiakashankinta edistää skaalautumista. Asiakkuuksiin liittyvät metriikat ovat kehittyneet suotuisasti: asiakaspysyvyyden korkea 97,4 % taso (B2C) ja 95 % (B2B) ja LTV / CAC 9.3x ja 5.6x. Näitä lukuja tukevat myös Slurpin erinomaiset asiakasarvostelut.

Kahvi on vasta alkua. Yhtiön kehittämä teknologia poistaa kitkaa sekä ostajilta että toimittajilta, ja liiketoimintamalli on mahdollista skaalata esimerkiksi oliiviöljyyn, välipaloihin tai muihin erikoistuotteisiin. 

Tiedot sijoituksesta

Tyyppi:
Osakeanti
Jo sijoitettu:
176 530,00 €
Jaettava omistusosuus:
2,03 – 9,26 %
Osakkeen hinta:
10,16 €
minimisijoitus 30 osaketta
Osakkeiden nykyinen lukumäärä:
482 100
Osakekanta täyden diluution jälkeen:
501 700
Valuaatio (pre-money):
4 898 136,00 €
Tarjottavien osakkeiden määrä:
49 213
Rahoituksen tarkoitus:
Kasvu
Tarjolla:
FI
Välittäjä:
Invesdor Oy

Yleiskatsaus

Yhtiön profiili

Slurp on vuonna 2014 perustettu kahvialan startup, jonka tavoitteena on mullistaa maailman kahvikulutus herkullisempaan ja kestävämpään suuntaan.

Yhtiö tuo alustallaan yhteen kahvitoimittajat, kuluttajat ja B2B-asiakkaat maailmanlaajuisesti. B2B-kohderyhmää ovat toimistot, hotellit, ravintolat ja kahvilat. Slurp tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden tilata suoraan kotiinsa tai työpaikalleen säännölliset kahvitoimitukset kulutuksensa mukaan. Kestävästi tuotetut kahvit valikoidaan paahtimoilta kuhunkin toimitukseen asiakkaan henkilökohtaisten mieltymysten mukaisesti.  

Slurpin alustalla kaiken kokoiset paikalliset tuottajat pääsevät tarjoamaan tuotteitaan helposti niin kotimaisille kuin kansainvälisille massamarkkinoille.  

Slurp aloitti toimintansa kahvin markkinapaikkana (specialty coffee marketplace) ja laajensi tuotevalikoimaa vuonna 2019 tuoreteehen. Lähitulevaisuudessa yhtiö suunnittelee laajentuvansa myös lukuisiin muihin tuotekategorioihin.

Slurp vahvistaa B2B-liiketoimintaansa avaamalla B2B-verkkokaupan vuonna 2023. B2B-liiketoiminnan tulevaisuuden näkymät ovat hyvät kahdesta syystä: 1) Yhtiön kehittämien koronaa edeltävien palveluiden ja tuotteiden kysyntä on kasvussa ja 2) koronan aikana kehitettyjen palveluiden ja tuotteiden (SLURP kahvikiitos, SLURP kotitoimisto ja lahjakorttikonseptit) kysyntä on pysynyt hyvänä myös koronarajoitusten poistuttua. 

Yhtiön tiedot

Yhtiö: Oy Slurp Ab 
Toimitusjohtaja: Manuel Linnankoski  
Verkkosivusto: www.slurp.coffee
Perustamisvuosi: 2014 
Toimiala: Muu päivittäistavaroiden erikoisvähittäiskauppa 
Henkilöstön määrä: 16
Sosiaalinen media: Facebook , LinkedIn , Instagram

Yhtiön historia

company history

Kaikki lähti kupillisesta hyvää kahvia. Perustaja Manuel Linnankoski sai kavereineen eteensä etiopialaista, vaaleaa ja teemäistä erikoiskahvia, jota ei meinannut aluksi edes kahviksi tunnistaa, mutta joka maistui taivaalliselle. He törmäsivät kuitenkin ongelmaan. Vaikka pienpaahtimoita oli runsaasti, vastaavien erikoiskahvien tilaaminen verkkokaupasta kotiin oli hankalaa.  

Kahvilta on totuttu odottamaan juhlavuutta, kultaisia kupinreunoja ja elegantisti taivaisiin kipuavaa höyryä: mielikuvia ja tunnelmaa. Manuel kavereineen halusi kuitenkin enemmän, ja uteliaisuus vei etsimään tärkeintä ominaisuutta eli makua. 

Manuel, Rafael ja Tero löysivät yhteisen vision tulevaisuuden kahviyrityksestä kesällä 2014, ja Slurp perustettiin. Yhteinen oivallus oli se, että kuka tahansa kahvinjuoja rakastuisi huippulaatuisten kahvien makuihin, jos vain pääsisi maistamaan niitä. Niinhän heillekin oli käynyt. 

Slurp aloitti toimintansa toimittamalla kotimaisten pienpaahtimoiden kahveja suoraan asiakkaiden postiluukkuihin. Verkkosivuilla kävijä sai valita oman mieltymyksensä mukaisen kahvitilauksen, tilauskoon ja jauhatuksen. Vastaavaa palvelua ei ollut toista Suomessa, eikä tiettävästi montaa maailmallakaan. Ensimmäisen Slurpin asiakaskyselyn vastaajista 99 % kertoi, että he voisivat suositella palvelua eteenpäin. 


Virstanpylväät 


  • 2017 Slurp saa validoitua liiketoimintamallinsa, kun se kasvaa merkittävästi asiakaspysyvyyden (retentio) jatkaessa positiivista kehitystä.  

  • 2018 yhtiö rekrytoi ensimmäiset koodarit ja alkaa kehittää alustateknologiaa liiketoiminnan automatisoimiseksi ja skaalaamiseksi. 

  • 2020 merkittävä osa perustavaa laatua olevista kehitysprojekteista saadaan päätökseen, mikä mahdollistaa alustan lokalisoinnin uusille markkinoille sekä kansainvälisesti skaalautuvan tilauksen käsittelyn ja logistiikan. Samana vuonna vahvan kasvun siivittämänä Slurpin verkkokauppa laajentuu Saksaan, Japaniin ja Iso-Britanniaan.  

  • 2022 yhtiö julkaisee kehittämänsä alustateknologian osalta merkittävästi parannellun version B2C-verkkokaupastaan.  

  • 2023 yhtiö valmistelee B2B-alustan julkaisua ensimmäisellä kvartaalilla. 

Palvelut

description

description

Slurp uskoo, että tulevaisuuden kuluttamisen keskeinen elementti on kuluttajilta vaadittavien toistuvien ostopäätösten eliminointi. Ratkaisuna tähän Slurp tarjoaa kuluttajalle ainutlaatuisen elämyksen: mahdollisuuden tilata huippuluokan kahveja säännöllisinä toimituksina, jotka on räätälöity kuluttajan mieltymysten mukaan.  

Mullistavaa tässä on se, ettei kuluttajien tarvitse itse tietää kahvimerkkejä tai toimittajia ympäri maailmaa. Riittää, että he tunnistavat makuprofiilinsa. Sen perusteella Slurp yhdistää heidät maailman parhaisiin kahvien toimittajiin. Koneoppimista hyödyntäen asiakkaalle valikoidaan ja toimitetaan hänelle parhaiten sopivat tuotteet palveluna. 

Kaikki Slurp-kahvit valikoidaan sekä paahdetaan aina tilaajan makumieltymysten mukaan ja toimitetaan välittömästi paahdon jälkeen.

Näin Slurp erottuu muista alan toimijoista: 

  • Kattava toimittaja-alusta tilausten käsittelyyn ja logistiikan automatisointiin. Mahdollistaa paikallisille tuottajille helpon tavan nostaa myyntiä ja tavoittaa asiakkaita myös kansainvälisesti.  

  • Personalisoitu ostaja-alusta, jonka avulla yritys- ja kuluttaja-asiakkaat voivat helposti hankkia ja kuluttaa maailmanluokan kahveja omien mieltymystensä perusteella.  

  • Kätevät tilaukset, joiden jokainen yksittäinen toimitus on valikoitu asiakkaan yksilöllisten preferenssien perusteella ja mahdollistaa uuden tavan kuluttaa ja nauttia kahvia.   

Näin se toimii

Räätälöity ostokokemus 

Slurpin tilauspalvelu perustuu tilaajakohtaiseen personalisointiin, jonka ansiosta asiakas voi räätälöidä tilauksensa täysin omien mieltymystensä mukaan makuprofiilia, keittomenetelmää ja jauhatusastetta myöten.  

Pääsy massamarkkinoille, yksinkertainen logistiikka ja valtava tulonlisäys toimittajille 

Slurpin tilausportaalin avulla laadukkaat artesaanipaahtajat pääsevät kotimaisille ja kansainvälisille B2C- ja B2B-massamarkkinoille yhden alustan kautta, mikä lisää paahtimoiden myyntipotentiaalia merkittävästi. Paikalliset paahtimot ovat kokeneet jopa 25 % liikevaihdon kasvun Slurpin alustalle liittymisen jälkeen. 

Käänteentekevä Barista-alusta toimittajille 

Slurpin pilvipohjainen alusta, Barista, hoitaa tilausten käsittelyn ja toimituksen. Toimittajan tarvitsee vain paahtaa kahvi ja pakata se Slurp-kuoreen. 

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä: 

  • Tuotteet toimitetaan Slurpin kuorissa, jotka mahtuvat tilaajan postilaatikkoon. Toimituskulut ovat alhaiset myös kansainvälisissä lähetyksissä.   

  •  Halvin toimitusvaihtoehto valitaan automaattisesti ja nouto/toimitus varataan toimittajan puolesta. 

  • Kattava päästä päähän -ratkaisu, toimittajan tarvitsee vain valmistaa kahvi Barista-alustan ohjeiden mukaan. Slurp hoitaa loput. 

Arvonluonti  

Slurp luo ison osan erikoiskahvipaahtimoiden tuloista.

Palkinnot ja lehdistö

Erinomaiset käyttäjäarvostelut (31.12.2022)

Award 1

71 NPS

Award 2

4,6/5 Trustpilotissa

Award 3

4.9/5 Facebookissa ja Googlessa

Liiketoimintamalli

Yhtiön liiketoimintamalli on teknologian ja tuotteistuksen osalta yhtenevä sekä B2B:ssa että B2C:ssä. 

Konsepti 

Maailmanluokan kahvinautinto klikkauksen päässä: Slurp tarjoaa kuluttajille ja yritysasiakkaille suoran pääsyn korkealaatuisiin erikoiskahveihin. 

Teknologia 

Slurp on rakentanut teknologiaansa sekä ostajan että toimittajan näkökulmasta. Asiakkaiden puoli on progressiivinen verkkosovellus (PWA) ja kahvintoimittajien puoli pilvialusta.  

Dataohjautuva oppiminen 

Slurpin käyttämä teknologia kerää palautetta ja mahdollistaa kuluttajakohtaisesti mikä kahvi sopisi todennäköisimmin kullekin ostajalle.  

B2B ja B2C 

Slurpin B2C- ja B2B-palvelujen välillä on paljon synergiaetuja. Molemmat käyttävät samoja toimittajia, samaa ohjelmistoa ja samaa brändiä. 

Syvä kahvin asiantuntemus 

Yhtiön henkilöstön intohimoinen suhtautuminen kahviin ja huolellinen testaus varmistavat, että vain parhaat tuotteet valitaan ja sovitetaan yksittäisille asiakasryhmille. 

Voimakas räätälöinti 

Slurpin alustan mukautusvaihtoehdot antavat tilaajan vapaasti valita kahvityypin, tuotteen muodon (jauhettu/papu), makutoiveen ja paljon muuta. 

Toistuvat ostot 

Slurpin myynnistä 70 % on tilauspohjaista. Räätälöidyt kahvitilaukset tekevät erikoiskahveihin tutustumisen ja uusien paahtojen löytämisen helpoksi kahvin ystäville eri puolilla maailmaa. 

Asiakastyytyväisyys 

Alustan 97,4 %:n asiakasretentio ja 71 Net Promoter Score (NPS) kertovat kuinka paljon asiakkaat pitävät henkilökohtaisista tilauksistaan. 

Kansainvälisesti skaalautuva alustastrategia   

Uusi markkina tuo Slurpille monia etuja, kuten uusia paahtimoita, laajemman tuotevalikoiman sekä uusia ostajia alustalle. Mitä enemmän ostajia käyttää alustaa, sitä enemmän toimittajia haluaa liittyä. Tämä pätee molempiin suuntiin ja luo kerrannaisvaikutuksen, kun kriittinen massa on saavutettu. 

Vastuullisuus

Slurpin visio on nopeuttaa maailman siirtymistä kestävästi tuotettuihin tuotteisiin. 

  • Slurpin oman arvion mukaan kaikki  sen nykyiset tuotteet ja uudet tuoteryhmät tukevat YK:n kestävän kehityksen tavoitetta nro 12: Vastuullinen kulutus ja tuotanto. 

  • Läpinäkyvät arvoketjut varmistavat vastuullisuuden kaikilla tasoilla: Slurp tuntee koko arvoketjun aina viljelijästä loppuasiakkaaseen asti. 

  • Slurp näkee vastuullisuuden olennaisena osana tuotteitaan, eikä se tarkoita huonompaa laatua tai muita kompromisseja. Nykymaailmassa sen pitäisi olla itsestäänselvyys. 

  • Slurp haluaa edistää monimuotoista yrittäjyyttä mahdollistamalla pientuottajien pääsyn massamarkkinoille.

Tiimi

  

first name last name, position of company name

Manuel Linnankoski

CEO, perustajajäsen, hallituksen jäsen

Manuel on yksi Slurpin perustajista ja yhtiön toimitusjohtaja. Hänellä on kattava kokemus FoodTech-alalta ja asiantuntemusta liiketoiminnan kehityksestä, palvelumuotoilusta, verkkokaupasta ja myynnistä. Manuelia motivoi ja ajaa eteenpäin ihmisten elämänlaatua parantavien ratkaisujen kehitys. Koulutukseltaan Manuel on oikeustieteiden maisteri (LLM) Helsingin yliopistosta.  

"Laadukas kahvi on ehkä edullisin ylellisyys, mitä jokapäiväisessä elämässä voi olla.” 

  

first name last name, position of company name

Samuli Linnankoski

Tech Development 

Samulilla on yli 15 vuoden kokemus ohjelmistokehityksestä arkkitehdin ja johtavan ohjelmistokehittäjän rooleissa ja on ollut auttamassa kaiken kokoisia yrityksiä kasvamaan. Slurpilla hän on vastannut korkealaatuisten palveluiden ja käyttäjäkokemusten luomisesta. Samulilla on maisterin tutkinto Aalto-yliopistosta. 

  

first name last name, position of company name

Aki Nurminen 

B2B Business Development and Growth 

Aki on kahvialan yrittäjätaustainen moniosaaja, joka toimi yrittäjänä Espresso Services Europe Oy:ssä vuodesta 2004-2019.  Tämän jälkeen hän siirtyi yrityskaupan myötä Hartwallille kahvilaiteliiketoiminnan Business Manageriksi vetämään kahvitiimiä. Slurpilla hän vastaa erityisesti kahvilaiteliiketoiminnan kehittämisestä ja kasvusta. 

Hallitus

Wilhelm Lindholm, hallituksen puheenjohtaja 

Wilhelm on Innovestor-konsernin toimitusjohtaja, joka keskittyy varhaisen vaiheen riskipääomasijoituksiin. Aikaisemmin hän työskenteli yritysrahoituksen parissa Nordealla, ABB:ssä ja omassa yrityksessään. Wilhelm toimii myös useiden suomalaisten kasvuyritysten hallituksissa. 

Pyry Laakso, hallituksen jäsen

Pyry on intohimoisesti suhtautuva yrittäjä ja Myyntijohtaja Aito-yhtiöissä, joiden tarkoituksena on muuttaa talotekniikka-alan asiakaspalvelu ja yrityskulttuuri maailman parhaaksi. Hänellä on vahva intohimo myyntiä kohtaan, sekä vuosien vankka kokemus alalta huippumyyjänä.

Yhtiön yhtiökokous on päättänyt 5.1.2023, että Pyry Laakso valitaan Johan Brearin tilalle yhtiön hallituksen jäseneksi. Vaihdoksen rekisteröinti on laitettu vireille kaupparekisteriin 17.1.2023, mutta rekisteröintiprosessi on vielä kesken. 

Olli Kopakkala, hallituksen jäsen 

Olli on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija ja yksi Ukko.fi:n perustajista. Olli on myös useiden suomalaisyritysten hallitusten jäsen ja vahvasti mukana startup-sijoittamisessa Suomessa. 

Omistajat 

Heinon perhe, sijoittaja 

Heinon perheestä (Torkkis Oy) on tullut viime vuosien aikana yksi Suomen aktiivisimmista elintarviketeknologian sijoittajista. 

Sejungin perhe 

Sejungin perhe (Kyung Kyu Kim ja Yira Park) pyörittää miljardiluokan muotialan yritystä Koreassa ja muualla Aasiassa. Viime aikoina perhe on aktivoitunut pääomasijoittamisessa allokoimalla varallisuuttaan länsimaisille markkinoille. 

Innovestor  

Innovestor (Innovestor Kasvurahasto II Ky) on pohjoismainen alkuvaiheen pääomasijoittaja. Yritys hallinnoi tällä hetkellä 130 miljoonan euron pääomaa kolmessa riskipääomarahastossa. 

Insta Ventures 

Insta Ventures (INSTAVC LTD) on pääomasijoitusyhtiö, joka etsii teknologia-startupeja, jotka ovat tuotteidensa kehitysvaiheessa.  

Yritysrakenne

Yhtiö on emoyhtiöna konsernissa, johon kuuluvat seuraavat yhtiöt: 

  • Slurp GmbH (Omistusosuus yhtiössä 100 %)
  • Slurp Ltd. (Omistusosuus yhtiössä 100 %)
  • Slurp Japani (Omistusosuus yhtiössä 100 %)

Yhtiön omistuksen jakautuminen

Osakkeenomistaja

Osakkeet Äänet Omistusosuus
määrä % %

Rafael Linnankoski

111000

23.02 23.02

Manuel Linnankoski

111000

23.02 23.02

Innovestor Kasvurahasto II Ky

47890

9.93 9.93

Slurp Partners Oy

30850

6.40

6.40

INSTAVC LTD

30830 6.39 6.39

Torkkis Oy

29530

6.13

6.13

Yira Park

25530

5.30 5.30

Tero Rehula

18000

3.73

3.73

Kyung Kyu Kim

14350 2.98 2.98

Crucial Concepts Oy

9190 1.91 1.91

Raate Finland Oy

7810 1.62 1.62

Dexinvest Oy

6360 1.32 1.32

EMW Consulting Ab

6360 1.32 1.32

Lauri Ignatius

4340 0.90 0.90

AJK Holding Oy

4260 0.88 0.88

Petri Heino

3270

0.68 0.68

Olli Kopakkala

2500 0.52 0.52

Jasper Heino

1100 0.23 0.23

Muut osakkeenomistajat yhteensä

17930 3.16 3.16

Yhteensä

482 100 100 % 100 %

Kehitys edellisen rahoituskierroksen (12/2021) jälkeen 


  1. Slurp panosti vuoden 2022 aikana liiketoimintansa kannattavuuden kehittämiseen kaikilla markkinoilla, minkä johdosta burn rate (negatiivinen kassavirta) on parantunut n. -60 tuhannesta eurosta n. -7 tuhanteen euroon kuukausitasolla. Samalla marginaalit on saatu pidettyä aikaisempien vuosien tasolla. Yhtiö arvioi kassavirran nousevan positiiviseksi Q2-Q3/2023. 

  2. Yhtiö käynnisti merkittävänä kasvuhankkeena B2B-alustan kehitystyön sekä toimet B2B-liiketoiminnan skaalaamiseksi. Koronarajoitusten purkamisen jälkeen yhtiö on panostanut B2B-liiketoimintaan hyvin tuloksin. Alustan lanseeraus arviolta helmikuussa 2023 avaa uusia kasvumahdollisuuksia erityisesti online-myynnissä ja tukee B2B-liiketoiminnan nopeaa kasvua.

  3. Yhtiö on pystynyt kehittämään asiakkuuksiin liittyviä mittareita (unit economics) niin asiakaspysyvyyden kuin asiakashankinnan ROI:n näkökulmasta: LTC/CAC 9.3x (B2C) ja 5.6x (B2B).

  4. Ukrainan hyökkäyssodan, nousevan inflaation ja muiden rahoitusympäristön muutosten myötä yhtiö on keskittänyt resurssit liiketoiminnan kehittämiseen ja vahvojen fundamenttien luomiseen olemassa olevilla markkinoilla Suomessa, Saksassa, Japanissa ja Britanniassa.

Varojen käyttö

Slurpin rahoituskierroksen tavoitteellinen koko on 500 004,08 euroa, jolla yhtiö tähtää B2B-alustan skaalaamiseen ja myynnin digitalisointiin, markkina-asemansa vahvistamiseen ja kansainvälisen kasvun nopeuttamiseen.   

Kaikissa skenaarioissa yhtiö tulee ylläpitämään vakaata kasvua ja tavoittelemaan kassavirtapositiivisuutta. Aikataulu, jonka sisällä yhtiö toteuttaa kansainvälistä alustastrategiaansa, riippuu kerätyn rahoituksen määrästä.  

Minimum Scenario

Skenaario 1

(kerätään vähintään 140 000 euroa) 

  • Yhtiö tulee keskittymään B2B-liiketoiminnan skaalaamiseen kasvattamalla myyntiä ja julkaisemalla Q1 2023 B2B-alustansa, joka mahdollistaa myynnin myös verkossa.
  • Lisäksi se suunnittelee laajentavansa toimintaansa nykyisillä markkinoilla Japanissa, Saksassa ja Iso-Britanniassa. 
  • Kerätyistä varoista Slurp suunnittelee käyttävänsä 78 400 euroa (56 % kokonaisrahoituksesta) myyntiin ja markkinointiin, 33 600 euroa (24% kokonaisrahoituksesta) yleisiin- ja hallinnointikuluihin sekä 28 000 euroa (20% kokonaisrahoituksesta) tutkimus ja kehitystyöhön. 

  

Medium Scenario

Skenaario 2

(kerätään vähintään 300 000 euroa)

  • Yhtiö pyrkii nopeuttamaan kasvua tekemällä suurempia investointeja skenaariossa 1 mainittuihin tekijöihin.
  • Lisäksi se pystyy nostamaan markkinointibudjettiaan ja toteuttamaan suunnitelmiaan lyhyemmässä aikataulussa.
  • Kerätyistä varoista Slurp suunnittelee käyttävänsä 156 000 euroa (52 % kerätyistä varoista) myyntiin ja markkinointiin, 66 000 euroa (22 % kerätyistä varoista) yleisiin- ja hallinnointikuluihin sekä 78 000 euroa (26 % kerätyistä varoista) tutkimus- ja kehitystyöhön. 

Maximum Scenario

Skenaario 3

(kerätään 500 000 euroa)

  • Skenaarioissa 1 ja 2 mainittujen tekijöiden lisäksi skenaario 3 mahdollistaa B2B-alustan skaalaamisen ulkomaille ja B2B-asiakashankinnan olemassa olevilla markkinoilla Suomessa, Japanissa, Saksassa ja Iso-Britanniassa.
  • Lisäksi yhtiö pystyy nopeuttamaan uusien markkinoiden esivalmisteluja Pohjoismaissa ja Ranskassa.
  • Kerätyistä varoista Slurp suunnittelee käyttävänsä 263 550 euroa (52,71 % kerätyistä varoista) myyntiin ja markkinointiin, 89 650 euroa (17,93 % kerätyistä varoista) yleisiin- ja hallinnointikuluihin sekä 146 800 euroa (29,46 % kerätyistä varoista) tutkimus- ja kehitystyöhön. 

Markkina

Kasvava kiinnostus korkealaatuista kahvia ja verkko-ostamista kohtaan 

Joka minuutti juodaan 2,3 miljoonaa kupillista kahvia, minkä seurauksena kahvin kokonaismarkkinat ylittävät nykyään 200 miljardia dollaria. (1)      

Erikoiskahvien markkinoiden odotetaan kasvavan kolme kertaa niin nopeasti kuin yleisten kahvimarkkinoiden, tällä hetkellä volyymi kasvaa vuosittain 13 %. Erikoiskahvien kokonaismarkkina-arvon odotetaan kasvavan 46 miljardista dollarista 84 miljardiin dollariin vuonna 2025. (2)

Forresterin vuonna 2018 tekemän tutkimuksen mukaan yli 70 prosenttia B2B-asiakkaista pitää ostamista verkkosivustolta kätevämpänä kuin ostamista myyntiedustajalta. 

McKinseyn raportissa todetaan, että COVID-19-pandemian vaikutukset ovat käynnistäneet pysyvän digitaalisen muutoksen B2B-markkinoilla. Tiedot osoittavat, että 80 prosenttia B2B-ostajista ei aio palata henkilökohtaiseen myyntiin edes pandemian jälkeen.

Markkinat kehittyvät aalloissa 

Kahvin vähittäismyyntimarkkinat ovat käyneet läpi useita uudistumis- ja innovaatiojaksoja. Eri markkinat elävät eri kehitysvaiheissa, kun on kyse kuluttajien ymmärryksestä tuotetta kohtaan, kategorian ammattimaisuudesta ja innovaatioista. Näitä vaiheita kutsutaan kahviaalloiksi.

Ensimmäisen kahviaallon maille, kuten Indonesialle, ovat ominaisia kuluttajat, jotka ovat juuri löytäneet kahvin ja sen toiminnalliset hyödyt ja haluavat kokea kahvilakokemuksen uudelleen kotona.        

Toisen aallon kuluttajat alkavat kokeilla uusia muotoja, kuten pikakahvia ja kapseleita ja viettää enemmän aikaa kahviloissa. Maailman suurimmalle kahvin maahantuojalle Brasilialle oli pitkään ominaista kuluttajakäyttäytymisen toinen aalto, mutta nyt se on siirtymässä kolmanteen aaltoon.   

Kolmas aalto on erikoiskahvien aalto. Kolmannen aallon markkinoille on ominaista innovatiivisuus, korkeatasoisuus, kestävyys ja pyrkimykset pysyä merkityksellisenä ja ainutlaatuisena kokeneiden asiakkaiden silmissä. Monet Aasian, Amerikan ja Euroopan maat, kuten Japani, Singapore, Saksa, Iso-Britannia ja Suomi käyvät läpi kolmatta aaltoa. Slurpilla on ainutlaatuinen mahdollisuus hyötyä tästä kolmannesta aallosta.

Slurp pyrkii ratkaisemaan markkinoilla vallitsevat haasteet.  

Maailmanluokan kahvit eivät ole ennen olleet kuluttajien ulottuvilla yksinkertaisella tavalla, joka huomioisi henkilökohtaiset mieltymykset.     


  • Laatu jää yhä vähälle huomiolle nykypäivän vähittäiskaupassa. 
    • Suuret ketjut on optimoitu tuottoa ja mittakaavan maksimointia varten. 

    • Laadukkaat erikoistuotteet eivät ole massojen saatavilla. 

    • Esimerkki: erikoispalkittuja kahveja ja teetä on vaikea löytää suurimmista liikkeistä. 


  •  Tavarataloja ei ole optimoitu tietyille tuotteille, kuten kahville. 
    • Tuotekohtaisia mieltymyksiä ei kerätä, mikä vaikeuttaa suositusten tekemistä. 

    • Kuluttajien on vaikea löytää uusia tuotteita, jotka todennäköisesti vastaavat heidän makuaan. 


  • Paikallisilla erikoiskahvien toimittajilla ei usein ole mahdollisuutta tavoittaa asiakkaita kannattavasti ja järjestää jakelua lähiseutunsa ulkopuolelle. 
    • Kansainvälistä myyntiä ja markkinointia ei ole priorisoitu, vaan toimittaja keskittyy paikallisiin myymäläasiakkaisiin. 

    • Kansainvälisen ja kotimaisen logistiikan järjestäminen on haastavaa ja kallista. 

    • Suurilla jälleenmyyjillä toimittajat eivät saa tarvitsemaansa huomiota. 

   

Kilpailukykyinen erottuminen ja ainutlaatuiset myyntivaltit 

Slurpin kilpailijoita ovat paikalliset kahvipaahtimot ja kourallinen perinteisiä verkkokauppasivustoja. Ensin mainittujen on vaikea päästä   paikallisen yhteisön ulkopuolelle ja jälkimmäiset eivät useinkaan tarjoa korkeaa laatua ja personalisointia.  Erikoiskahveja ei yleensä ole tarjolla perinteisissä verkkokaupoissa. Ja vaikka olisikin, kuluttajan on hankala tietää miten erikoiskahvit eroavat toisistaan ja mikä sopii hänelle parhaiten. Tällaisten tuotteiden kohdalla asiantuntijapanos ja syvä personointi ovat välttämättömiä. 

Laaja tuotevalikoima 

  • Slurp mullistaa B2C- ja B2B-kahvimarkkinat tarjoamalla kuluttajille ja yrityksille nopean pääsyn kestäviin maailmanluokan kahvituotteisiin, jotka eivät muuten olisi kansainvälisten massojen saatavilla. 

  • Kätevät tilaukset, joiden määrät on räätälöity päivittäisen kulutuksen mukaan, tarjoavat vaivattoman toimituksen tuotteelle, jota tarvitaan päivittäin. 

  • Paikalliset erikoistoimittajat tarjoavat maailman laadukkaimpia tuotteita, mutta heillä ei ole tehokasta tapaa tavoittaa yleisöä oman alueensa ulkopuolella. He keskittyvät erinomaisen kahvin valmistukseen, eivät suuren mittakaavan myyntiin ja markkinointiin. Intuitiivisen käyttöliittymän ja edistyneen teknologian avulla Slurp yhdistää nämä tuottajat kansainvälisiin markkinoihin. 

B2B-alusta vastaa muuttuneeseen ostokäyttäytymiseen 

  • Slurp yhdistää tuottajat suoraan yritysasiakkaisiin, minkä ansiosta organisaatiot voivat tilata laadukasta kahvia suoraan toimistoihinsa nopeasti ja kustannustehokkaasti. Personoitu kahvivalikoima parantaa viihtyvyyttä ja on työntekijöille signaali siitä, että heitä arvostetaan.  

  • B2B-asiakkaat voivat hallita online- ja offline-tilauksiaan samassa paikassa, nähdä hinnoittelun ja saatavilla olevat kampanjat. 

  • Uusi alusta helpottaa Slurpin B2B-myynnin kasvattamista ja skaalaamista  markkinoiden kysyntää ja asiakkaiden tarpeita vastaavaksi.   

  • Alusta on erityisen tehokas väline pienten ja keskisuurten asiakkaiden hankkimiseen verkossa, minkä lisäksi Slurp voi myös helposti toteuttaa automatisoidun ristiin- ja ylösmyynnin suositteluohjelman. 

Toimittaja-alusta 

  • Slurpin oma toimittaja-alusta Barista tarjoaa paikallisille erikoistoimittajille helpon pääsyn kansainvälisille markkinoille. 

  • Pilvipohjainen alusta mahdollistaa yksinkertaisen käyttöönoton ja lisää merkittävästi paikallisten tuottajien myyntipotentiaalia. 

  • Barista-alustaan upotettu logistiikkaratkaisu hallitsee prosessin täysin päästä päähän. Toimittajan ei tarvitse tehdä muuta kuin valmistaa kahvi alustalla olevien ohjeiden mukaisesti. 

Ostopäätöksen helpottaminen personalisoidulla kokemuksella 

  • Slurp uskoo, että verkkokaupan tulevaisuus on maailma, jossa kuluttaja viettää vähemmän aikaa miettien, mitä ostaa. Sen sijaan hänelle tarjotaan sitä, mistä hän todennäköisimmin pitää.  

  • Slurpin toimintamalli perustuu siihen, että ostaja yksinkertaisesti kertoo mieltymyksensä, lisätiedot kerätään automaattisesti ja tuloksena tarjotaan tuote, joka on täydellisesti optimoitu yksilön makuun satojen eri tuotteiden massiivisesta valikoimasta kunkin niche-alaluokan sisällä.  

  • Kun käyttäjät antavat jatkuvaa palautetta jokaisesta heille tarjotusta tuotteesta, järjestelmästä tulee älykkäämpi kyseisen henkilön mieltymysten suhteen.  

Koneoppimiseen perustuva personalisointi älykkään tiedonkeruun avulla 

  • Tietyt tuoteluokat (kuten kahvi) vaativat suurempaa personalisointia kuluttajien tarpeiden tyydyttämiseksi. 

  • Suuret päivittäistavaramyymälät ja jälleenmyyjät eivät tarjoa personalisoituja tuotteita, joten asiakkaat saavat epäoptimaalisen ostokokemuksen. 

  • Slurp on täysin keskittynyt älykkääseen tiedonkeruuseen (kahvityyppi, papu/jauhettu, maku ja paljon muuta) varmistaakseen, että jokainen käyttäjä saa itselleen räätälöidyn kahvielämyksen. 

  • Slurp kehittää älykästä tiedonkeruuta entisestään, minkä ansiosta on mahdollista kerätä käyttäjiltä jatkuvaa palautetta ja syöttää se päätöksenteon algoritmeihin. Tämä lisää asiakastyytyväisyyttä ja retentiota. 

Kansainvälinen laajentumisstrategia 

  • Slurp analysoi globaaleja trendejä, arvoketjuja, kahvin kulutuksen kulttuurieroja ja paikallisia kasvun ajureita pyrkiessään erilaisille markkinoille.        

  • Slurp perustettiin Suomessa ja yhtiö laajentui Japaniin, Iso-Britanniaan ja Saksaan vuonna 2020.        

  • Slurp keskittyy kasvamaan lyhyellä aikavälillä kannattavuus edellä B2B:ssä, minkä ohella se panostaa enenevissä määrin resursseja Japanin, Saksan ja Iso-Britannian skaalaamiseen. 

  • Uusien toimittajien onboarding-prosessin automatisointi mahdollistaa toimittajien liittämisen myös päämarkkinoiden ulkopuolelta. 
        

Eurooppa 

  • Eurooppa on suuri kahvimarkkina, jonka osuus maailman kulutuksesta on noin 35 % (3).        

  • Euroopassa on maailman suurin vuotuinen kahvin kulutus asukasta kohden, ylittäen 5 kiloa kahvia henkilöä kohti vuodessa.        

  • Suurin osa Euroopan maista on siirtynyt kolmanteen aaltoon, ja on havaittavissa selvä siirtyminen erikoiskahviin. Tässä valossa Euroopan kahvimarkkinat ovat erittäin houkuttelevia Slurpille.        

  • Euroopassa eniten kahvia kuluttavia maita ovat Saksa, jota seuraa Ranska, Italia ja Puola. Näin ollen nämä maat olisivat ihanteellisia laajentumisvaihtoehtoja Slurpille.        

Japani 

  • Japanin kahvimarkkinat ovat arvoltaan 30 miljardia dollaria (2020), ja maa sijoittuu viiden suurimman kahvimarkkinan joukkoon. Pikakahvi on edelleen suurin segmentti 22 miljardilla dollarilla (4).       

  • Suurissa kaupungeissa, kuten Tokiossa ja Yokohamassa, korkealaatuisen kahvin kysyntä kasvaa nopeasti. Siinä missä erikoiskahvien kanavat Euroopassa ovat hyvin kehittyneitä, niitä on melko vähän Japanissa. Tämä tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden Slurpille ottaa jalansijaa markkinoilla “first moverina”. 

  • Slurp tuli Japanin markkinoille 2020, ja asiakasretentio on 95 %.      

Go to market -strategia 

Slurp esivalmistelee uusia markkinoita kustannustehokkaalla “soft launchilla”. Uusi markkina tuo Slurpille monia etuja, kuten uusia paahtimoita, laajemman tuotevalikoiman sekä uusia ostajia alustalle. Mitä enemmän ostajia käyttää alustaa, sitä enemmän toimittajia haluaa liittyä. Tämä pätee molempiin suuntiin ja luo kerrannaisvaikutuksen, kun kriittinen massa on saavutettu. 

Tällä hetkellä alustalla on 70 toimittajaa, joista noin 70 % on liittynyt mukaan omasta aloitteestaan. Slurp on todennut, että kun noin viisi toimittajaa on liittynyt uudella markkinalla, loput toimittajat tulevat tietoiseksi alustan eduista ja ottavat yhteyttä liittyäkseen.  

Heti kun uusi paahtimo integroidaan palveluun, sen tarjoamat kahvit ovat kansainvälisen yleisön saatavilla ja koko logistiikka on automatisoitu. Slurpin teknologian tehtävä on sovittaa asiakkaalle sopiva kahvi automaattisesti, ja uudet toimijat tarkoittavat entistä suurempaa mahdollisuutta löytää jokaiselle asiakkaalle parempaa kahvia. 

Useimmille toimittajille Slurp on suurin ja tärkein yksittäinen tulonlähde. Slurpin alustaa käyttävät toimittajat ovat kokeneet tulojensa kasvavan jopa 25 % vuositasolla. 

Alustan toiminnot tekevät käyttöönotosta automaattista ja helppoa. Yhtiön oma Barista-alusta hoitaa suurimman osan toimittajan raskaasta työstä, kuten asiakkaiden houkuttelemisen, maksujen käsittelyn, lähetyskuorien toimittamisen ja logistiikan järjestämisen (lähetys, seuranta jne.). Toimittajien tarvitsee vain paahtaa kahvi Barista-alustalla olevien ohjeiden mukaan ja pakata se Slurp-kuoriin. 

Muut mahdollisuudet

Slurp on tunnistanut yhteistyömahdollisuuksia isojen laitevalmistajien kanssa. Esimerkiksi vuonna 2018 yhtiö teki yhteistyötä erään tunnetun kahvikonevalmistajan kanssa tarjoten heidän asiakkailleen määräaikaisen Slurp-tilausjakson kahvinkeittimen oston yhteydessä. 

Tällä hetkellä yhtiöllä on käynnissä yhteistyöprojekti Cuisinartin kanssa Japanin markkinoilla, mikä on ollut loistava keino ansaita näkyvyyttä ja vahvistaa jalansijaa markkinoilla entisestään (5)

Ihmisten kodeissa olevien älylaitteiden määrä on kasvussa, ja Slurpin palvelujen integrointi niihin on valtava mahdollisuus. Olipa kyseessä yksittäisen kahvin “on-demand” tilaus tai nykyisen tilauksen hallinta kahvinkeittimen kautta, palvelun yhdistäminen älylaitteisiin luo kitkattoman kuluttajakokemuksen. Vastaavasti laitevalmistajat voivat Slurpin personalisoitujen huippukahvien avulla tarjota entistä arvokkaamman asiakaskokemuksen. 

Yhtiö odottaa ensimmäisten suurempien sopimusten toteutuvan kesään 2023 mennessä. Tällaiset hankkeet voivat tuottaa toteutuessaan massiivisia etuja uusien asiakassegmenttien tavoittamisessa olemassa olevilla markkinoilla ja näkyvyyden nostattamisessa uudemmilla markkinoilla. 

Mahdollisuudet kahvin ulkopuolella 

Slurpin alusta ja teknologia mahdollistavat laajentumisen muihin tuotteisiin ja kategorioihin. Tällä hetkellä noin 14 % liikevaihdosta tulee teestä. Alusta yhdistää erikoistoimittajat ja kansainvälisen kysynnän kitkattomasti. Tämän liiketoimintamallin voi skaalata kattamaan myös esimerkiksi oliiviöljyä, välipaloja tai muita erikoistuotteita. 

Lähteet: 

(1) Panhuysen, S. and Pierrot, J. (2018). Coffee Barometer 2018.)

(2) Adroit Market research (2019). Global Specialty Coffee Market Size by Grade (80-84.99, 85-89.99, 90-100) by Application (Home, Commercial) by Region and Forecast 2019 to 2025.) 

(3) International Coffee Organization (2020, April). World coffee consumption

(4) Euromonitor (2020, December). Passport: Coffee in Japan

(5) https://www.cuisinart.jp/sp/fcc_slurp/

Taloudelliset luvut ja kasvu

Liikkeeseenlaskijan avainluvut (toteutuneet ja ennakoidut)

Kaikki luvut ovat pyöristettyjä lähimpään tuhanteen ja esitetty tuhansina euroina.

TODELLINEN ENNUSTE
2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Liikevaihto  1 131    1 144  1 055   1 583  3 798  6 836   9 913
Varastonmuutos -18  5   16 20 20 20 20
Pääomamenot  -  - - - - - -
Kokonaistuotanto 1 114 1 149  1 071  1 603  3 818  6 856  9 933 
Materiaalikulut ja ulkoiset palvelut -824 -805 -675 -1 012 -2 430 -4 374 -6 342
Bruttotulos 290  344  396  590  1 388 2 483  3 591
Henkilöstökulut -906 -704 -458 -288 -450 -650 -1 050
Muut toimintakulut 1 -416 -297 -204 -195 -420 -650 -820
COVID-19 taloudellinen tuki 600 - - - - - -
Aktivoinnit  389  220 180 150 220  350  450
EBITDA -432 -658 -266  107  518  1 183  1 721
Arvonalentumiset -89 -194 -196 -220 -250 -280 -320
Liiketulos [EBIT] -520 -852 -462 -113 268  903  1 401
Korkotulot -19  -11 -16 -19 -22 -40 -60
Verot  - - - - - - -
Nettotulos verojen jälkeen (NIAT) -539 -862 -478 -132  246  863  1 341

TODELLINEN ENNUSTE
2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Liikevaihdon kasvu % 9,03 1,10 -7,75 50,00 140,00 80,00 45,00
EBITDA % -38,18 -57,53 -25,22 6,77 13,64 17,30 17,36
Työntekijöiden määrä 16 16 11 13 16 21 35

Taloudellisten tunnuslukujen selitykset

Yllä olevassa taulukossa esitetyt taloudelliset luvut vuosilta 2019–2021 perustuvat tilintarkastettuihin lukuihin, ja ne on pyöristetty tuhanteen euroon. Slurpin tilikausi on 12 kuukautta tammikuusta joulukuuhun. Vuoden 2022 luvut ovat kirjanpidossa vielä auki ja tilinpäätöstä valmistellaan. Oy Slurp Ab suunnittelee tekevänsä aktivointeja 180 000 euron edestä, mikä vaikuttaa positiivisesti omaan pääomaan. Tulos ja tase eivät täsmää tästä johtuen.

Slurpin liikevaihto vuoden 2022 tilikaudella oli 1,05 miljoonaa euroa ja EBITDA -266 tuhatta euroa kun vastaavat luvut vuoden 2021 vahvistetulla tilikaudella olivat 1,14 miljoonaa ja -862 tuhatta. Vuoden 2022 liikevaihdosta 70 % oli toistuvaa liikevaihtoa, kun vastaava luku vuotta aikaisemmin oli 65%. Ennen poikkeuksellista vuotta 2022, jolloin kahvin hinta maailmanmarkkinoilla lähti jyrkkään nousuun, Slurp kasvoi kuuden vuoden aikana yli 550 %. Slurp odottaa jatkavansa kasvu-uralla jälleen vuonna 2023. Supistuneesta tuloksesta huolimatta Slurp onnistui parantamaan EBITDA:ta merkittävästi vuoden 2021 -862 tuhannesta vuoden 2022 -266 tuhanteen euroon. Kohonnut kannattavuus selittyy erityisesti pienentyneillä henkilöstökuluilla. 

Slurp on optiomoinut liiketoimintansa vuoden 2022 aikana jonka seurauksena henkilöstökulut laskivat 704 tuhannesta (2021) 457 tuhanteen (2022) ja liiketoiminnan muut kulut laskivat vastaavasti 297 tuhannesta 204 tuhanteen. Tehostamisohjelma näkyy täysimääräisenä Slurpin tuloslaskelmassa vuonna 2023. Henkilöstökuluihin sisältyy contractor kulut ja liiketoiminnan muihin kuluihin sisältyy mm. vapaaehtoiset henkilöstökulut ja toimistokulut. Materiaali ja palvelukustannukset (COGS) laskivat vuoden 2021 805 tuhannesta eurosta 674 tuhanteen euroon vuonna 2022. 

Kahvin maailmanmarkkinahinta lähti jyrkkään nousuun vuoden 2021 alkupuolella ja nousi yli 100 % vuoden aikana. Kahvin maailmanmarkkinan hinnannousulla oli merkittävä vaikutus erityisesti peruskahvien hintaan ja kysyntään mutta myös premium kahvien kysyntä laski hinnanoususta johtuen. Kahvin maailmanmarkkinahinnan nousulla oli merkittävän negatiivinen vaikutus Slurpin mahdollisuuksiin kasvaa vuoden 2022 aikana kysynnän sakatessa. Loppuvuodesta 2022 kahvin maailmanmarkkinahinta lähti laskuun ja Slurp ennustaa, että maailmanmarkkinahinnan laskulla on merkittävä vaikutus vuoden 2023-2024 liikevaihtoon ja tulokseen.   

Ennuste

Slurp on yhdessä hallituksensa kanssa laatinut taloudelliset ennusteet, jotka perustuvat yhtiön analyysiin markkinan kehityksestä ja yhtiön mahdollisuuksista kasvaa markkinalla. Ennusteiden mukaan Slurpin on mahdollista saavuttaa yli 5 miljoonan euron liikevaihto ja positiivinen tulos vuoteen 2025 mennessä. 

Perusolettamukset on laadittu alkuvuodesta 2023 toteutuneen kehityksen ja Slurpin tulevaisuuden näkymien perusteella. Slurp odottaa liikevaihdon kasvavan 1,58 miljoonaan euroon vuonna 2023, 3,79 miljoonaan euroon vuonna 2024 ja 6,83 miljoonaan euroon vuonna 2025.  

Slurp odottaa käyttökatteen (EBITDA) kääntyvän positiiviseksi vuoden 2023 aikana liikevaihdon kasvun ja kustannustehokkuuden ansiosta, jolloin käyttökatteen ennustetaan olevan 107 tuhatta.  

Vuodelle 2024 Slurp ennustaa 518 tuhannen euron käyttökatetta ja vastaavasti vuodelle 2025 1,18 miljoonan euron käyttökatetta. Vuodelle 2026 Slurp ennustaa 9,91 miljoonan euron liikevaihtoa ja 1,72 miljoonan euron käyttökatetta. Nämä luvut vastaavat 50 % liikevaihdon kasvua vuodelle 2023 ja keskimäärin 88,3 % vuotuista kasvua seuraavan kolmen vuoden aikana. 

Liikevaihdon kasvun veturina Slurp näkee pääomatehokkaan kansainvälistymisen, jonka mahdollistavat 1) yhtiön skaalautuva alustateknologia ja sen mahdollistama tuotevalikoima, 2) uusien markkinoiden esivalmisteluun ja avaamiseen tähtäävä ”soft launch”-strategia ja 3) oma teknologia ja sen hyödyntämismahdollisuudet. Kasvua tukee myös premium-kahvien kasvava kysyntä kehittyneillä ja kehittyvillä markkinoilla. Lisäksi koronarajoitusten purkaminen keskeisillä markkinoilla ja kahvin markkinahinnan lasku sekä normalisoituminen on nostanut kysyntää erityisesti B2B-sektorilla. Slurp uskoo sen tuotteiden ja palveluiden hyvän kysynnän jatkuvat myös kuluvana vuonna.

Slurp voi myös hakea kasvua laajentamalla uusiin tuotekategorioihin, mikä on varsin yksinkertainen askel automatisoidun systeemin ansiosta. Slurp valmistelee myös yhteistyötä suurten älylaitteiden valmistajien kanssa, mikä voi avata uuden tulonlähteen ja ennen kaikkea luoda näkyvyyttä Slurpille. Tämän potentiaalisesti massiivisen näkyvyyden hyötyjä ovat tulojen kasvu, useammat yhteistyöprojektit, parempi bränditunnettuus ja parempi asiakashankinnan tehokkuus (alhaisempi CAC). 

LTV/CAC-suhde on mittari, joka vertaa asiakkaan elinkaariarvoa (LTV) suhteessa uuden asiakkaan hankintakustannuksiin (CAC). Slurpin LTV/CAC-suhde on noin 9,3x (B2C) ja noin 5,6x (B2B). Tämä tarkoittaa, että elinkaariarvo on 9,3x ja 5,6x korkeampi kuin uuden asiakkaan hankintakustannukset. Kaikki yli 3x katsotaan hyväksi, joten nämä luvut ovat poikkeuksellisia. 

Vuonna 2022 suoritetun liiketoiminnan optimoinnin myötä Slurp odottaa henkilöstökulujen laskevan edelleen merkittävästi 457 tuhannesta vuonna 2022 288 tuhanteen euroon vuonna 2023 sekä liiketoiminnan muiden kulujen (Opex) laskemista 204 tuhannesta vuonna 2022 195 tuhanteen euroon vuonna 2023. Liiketoiminnan muihin kuluihin kuuluvat mm. vapaaehtoiset henkilöstökulut ja toimistokulut. Henkilöstökulut muodostavat arviolta 18,2 % liikevaihdosta vuonna 2023 (43,4 % vuonna 2022). Henkilöstökulujen ennustetaan laskevan suhteutettuna liikevaihtoon edelleen vuodesta 2024 eteenpäin muodostaen 11,85 % liikevaihdosta vuonna 2024 ja 9,5 % vuonna 2025.  

Kasvun tukemiseksi Slurp suunnittelee palkkaavansa lisää henkilöstöä vuoden 2023 aikana, jolloin henkilöstömäärä nousee arviolta kahdella. Kasvun myötä henkilöstötarpeen ennustetaan kasvavan edelleen kolmella vuonna 2024 ja viidellä vuonna 2025. Vuodelle 2026 yhtiö ennustaa henkilöstömäärän olevan 35. 

Slurp ennustaa materiaali- ja palvelukulujen olevan noin 64 % liikevaihdosta vuodesta 2023 eteenpäin kahvin markkinahinnan normalisoituessa. Yhtiö uskoo myös pääsevänsä hyödyntämään skaalaetuja sekä automatisaatiota, millä on vaikutus materiaali- ja palvelukuluihin. Bruttotuloksen ennustetaan olevan 37,29 % liikevaihdosta vuonna 2023 ja laskevan alle 37 %:iin vuodesta 2024 eteenpäin vahvan liikevaihdon kasvun myötä. 

Slurp on kerännyt tähän asti yhteensä 3 674 293,70 euroa rahoitusta, josta: 

  • 2 039 734 euroa on pääomasijoituksia 

  • 584 559,70 euroa oman pääoman ehtoista rahoitusta Invesdorin järjestämässä osakeannissa vuonna 2021 

  • 700 000 euroa Business Finlandin projektiavustuksia  

  • 353 000 euroa Business Finlandin tutkimus- ja tuotekehitystukia 

Kasvuskenaariot

Slurpin kasvustrategia painottuu vahvasti kansainvälistymiseen. Mikäli kansainvälistyminen lähtee liikkeelle ennakoitua hitaammin tai nopeammin, on todennäköistä, että tällä on merkittävä vaikutus Slurpin tuloksentekokykyyn lyhyellä aikavälillä.  


Matalan kasvun skenaario 

Matalan kasvun skenaariossa Slurp ennustaa, että kansainvälistyminen lähtee liikkeelle ennakoitua hitaammin, jolla on negatiivinen vaikutus sekä yhtiön liikevaihtoon että EBITDA:han lyhyellä aikavälillä. Ennakoitua hitaammalla kasvulla on myös negatiivinen vaikutus yhtiön investointeihin, jolla saattaa olla vaikutus yhtiön kasvuun ja tuloksentekokykyyn myös keskipitkällä aikavälillä.  

Matalan kasvun skenaariossa Slurp ennustaa vuoden 2023 liikevaihdoksi 1,42 MEUR (erotus kasvusuunnitelmaan verrattuna – 158 tuhatta euroa) ja EBITDA:ksi 98 368 euroa (erotus – 8 708 euroa). Vuoden 2024 liikevaihdon Slurp ennustaa olevan 2,70 MEUR (erotus – 1,09 MEUR ) ja EBITDA:n 244 828 euroa (ero -273 tuhatta euroa). Vuoden 2025 liikevaihdoksi Slurp ennustaa matalan kasvun skenaariossa 4,60 MEUR (erotus -2,23 MEUR) ja EBITDA:ksi 437 tuhatta euroa (erotus -745 tuhatta) ja vastaavasti vuoden 2026 liikevaihdoksi 6,67 MEUR (ero -3,24 MEUR) sekä EBITDA:ksi 682 tuhatta euroa (erotus -1,037 MEUR).  

Katso liite: Taloudelliset kasvuskenaariot


Korkean kasvun skenaario 

Korkean kasvun skenaariossa Slurp ennustaa, että kansainvälistyminen lähtee liikkeelle ennakoitua nopeammin, jolla on positiivinen vaikutus sekä yhtiön liikevaihtoon että EBITDA:han lyhyellä aikavälillä. Ennakoitua nopeammalla kasvulla on myös positiivinen vaikutus yhtiön investointeihin. Investoinneilla on ennusteen mukaan negatiivinen vaikutus yhtiön tuloksentekokykyyn lyhyellä aikavälillä, mutta positiivinen vaikutus keskipitkällä aikavälillä. 

Korkean kasvun skenaariossa Slurp ennustaa vuoden 2023 liikevaihdoksi 1,74 MEUR (erotus kasvusuunnitelmaan verrattuna +158 tuhatta) ja EBITDA:ksi 164 tuhatta euroa (erotus +57 tuhatta). Vuoden 2024 liikevaihdon Slurp ennustaa olevan 4,35 MEUR (erotus +553 tuhatta) ja EBITDA:n 507 tuhatta euroa (- 10 474 euroa). EBITDA:n ennustetaan olevan perusskenaariota huonompi lyhyellä tähtäimellä kasvavan liikevaihdon myötä kasvaneista palvelu-, materiaali-ja henkilöstökuluista johtuen.  Vuoden 2025 liikevaihdoksi Slurp ennustaa korkean kasvun skenaariossa 8,26 MEUR (+1,43 MEUR) ja EBITDA:ksi 1,48 MEUR (+ 305 tuhatta) ja vastaavasti vuoden 2026 liikevaihdoksi 11,98 MEUR (+2,076 MEUR) sekä EBITDA:ksi 2,26 MEUR (+ 548 tuhatta). 

Katso liite: Taloudelliset kasvuskenaariot

Voimassa olevat lainat

Pääoma Korko Maksettava yhteensä
Lainat yhteensä 15.12.2022 417 520,83€ 20 495,75€ 438 016,58€
Josta takaisinmaksettava 12 kk:n kuluessa 49 182,10€ 8 673,56€ 57 855,66€
Josta takaisinmaksettava 24 kk:n kuluessa 103 588,73€ 6 527,19€ 110 115,92€
Josta takaisinmaksettava 36 kk:n kuluessa 88 250,00€ 2 647,50€ 90 897,50€
Josta takaisinmaksettava 48 kk:n kuluessa 88 250,00€ 1 765,00€ 90 015,00€
Josta takaisinmaksettava 60 kk:n kuluessa 88 250,00€ 882,50€ 89 132,50€

Slurpilla on 6.9.2018 nostettu laina Nordea Bankille, jonka pääoma on 43 943,50 euroa, korko 6,31 % ja juoksuaika 60 kuukautta. Tämä laina on Finnveran takaama. Slurpilla on lisäksi 3.6.2020 nostettu laina Nordea Bankille, jonka pääoma on 49 994 euroa, korko 4,55 % ja juoksuaika 35 kuukautta. Tämä laina on Finnveran takaama. Näiden lisäksi Slurpilla on 17.4.2020 nostettu Valtiokonttorin laina, jonka pääoma on 353 000 euroa, korko 1 % ja juoksuaika 84 kuukautta. Finnveran lainan ensimmäiset 3 vuotta on lyhennysvapaita.  

Slurpilla oli 15.12.2022 maksamattomia lainoja yhteensä 438 016,58 euroa josta 417 520,83 euroa on lainapääomaa ja 20 495,75 euroa on maksamattomia korkoja. Seuraavan 12 kuukauden aikana lainoja erääntyy maksettavaksi 57 855,66 euroa josta 49 182,10 euroa on pääomaa ja 8 673,56 euroa on korkoja. Seuraavan 24 kuukauden aikana lainoja erääntyy maksettavaksi 110 115,92 euroa josta 103 588,73 euroa on pääomaa ja 6 527,19 euroa on korkoja. Nämä luvut ovat edellisessä taulukossa kohdassa ”Lainojen kokonaismäärä”. 

Slurpin käteisvarat olivat n. 135 000 euroa 17.01.2023 

Yrityksen valuaatio

Slurpin pre-money valuaatio on 4 898 136 euroa, joka vastaa 10,16 euron osakekohtaista hintaa. Tämä valuaatio vastaa Slurpin hallituksen ja enemmistöosakkaiden ymmärrystä käyvästä arvosta nykyisessä markkinaympäristössä. Yrityksen enemmistöosakkaisiin kuuluu Innovestor Kasvurahasto II Ky. Nykyinen 4,90 miljoonan euron valuaatio vastaa 4,64x liikevaihtomultippelia vuoden 2022 lukujen perusteella ja 3,10x vuoden 2023 lukujen perusteella. 

Slurpin arvostuskerroin on 1,29-kertainen liikevaihtoon ja 9,45-kertainen EBITDAan suhteutettuna vuodelle 2024 ja 0,72-kertainen liikevaihtoon ja 4,14-kertainen EBITDAan suhteutettuna vuodelle 2025. Vuoden 2026 kertoimet ovat 0,49x liikevaihto ja 2,85x EBITDA. 

Viime rahoituskierroksella vuonna 2021 Slurpin pre-money valuaatio oli 7 173 638,48 euroa, joka vastasi 162,83 euron osakekohtaista hintaa. Slurp keräsi vuonna 2021 Invesdorin järjestämässä rahoituskierroksessa 584 559,70 euroa 7 173 638,48 euron pre-money valuaatiolla (7 778 198,18 post-money) joka vastasi 162,83 (16,28) euron osakekohtaista hintaa.  

Slurp on viime rahoituskierroksen jälkeen tehnyt 1/10 osakesplitin, jossa jokaista vanhaa osaketta kohden annettiin 9 uutta osaketta. Viime rahoituskierroksen jälkeen kasvuyhtiöiden valuaatiot ovat tippuneet noin 40–60 % muuttuneesta liiketoimintaympäristöstä johtuen. Näin ollen Slurpin hallitus ja enemmistöosakkaat ovat yhteisymmärryksessä siitä, että Slurpin valuaation laskeminen on perusteltua liiketoiminnan etenemisestä huolimatta. 

Arvonmääritys perustuu seuraaviin seikkoihin: 


  1. Poikkeukselliset marginaalit: 

Slurpilla on premium-segmentille tyypillisesti poikkeuksellisen hyvät marginaalit, jonka ansiosta kannattavuus sekä B2B että B2C-puolella on erinomaisella tasolla. Slurpin bruttomarginaali on keskimäärin 33,8 %.  


  1. Pääoman tehokkuus 

Slurpilla on negatiivinen käyttöpääoma ja vahvat verkostovaikutukset (uudet toimittajat vetävät alustalle uusia ostajia ja toisinpäin), jotka mahdollistavat pääomatehokkaan skaalautuvuuden. Negatiivinen käyttöpääoma tarkoittaa lyhkäisyydessään sitä, että Slurpin asiakkaat maksavat tilauksensa etupainotteisesti, kun taas Slurpin toimittajat laskuttavat Slurpia vasta kun tilaus on lähetetty. Tämä drop-shippingmahdollistaa Slurpille liiketoimintamallin, jossa Slurpilla ei ole omaa varastoa eikä näin ollen riskiä varaston arvonalenemiselle tai vanhentumiselle. 


  1. Nopea ja pääomatehokas skaalautuminen 

Slurpin skaalautuva alustateknologia, ”soft launch”-strategia ja oma teknologia mahdollistavat nopean ja pääomatehokkaan skaalautumisen kansainvälisesti. Automatisoidun systeemin ansiosta Slurpilla on myös kykyä laajentua muihin tuotekategorioihin kansainvälisesti. Lisäksi Slurp valmistelee yhteistyötä suurten älylaitteiden valmistajien kanssa, mikä voi avata uuden tulonlähteen ja ennen kaikkea luoda näkyvyyttä Slurpille. Tämän potentiaalisesti massiivisen näkyvyyden hyötyjä ovat tulojen kasvu, mahdollisuudet useampiin yhteistyöprojektehin, parempi bränditunnettuus ja parempi asiakashankinnan tehokkuus (alhaisempi CAC). 

    

  1. Loistava asiakaspysyvyys ja asiakkaan korkea elinkaariarvo suhteessa hankintakustannuksiin 

Slurpin B2B- ja B2C-asiakkaiden retention  eli pysyvyyden keskiarvo on 97 %, mikä mahdollistaa Slurpille erinomaisen LTV / CAC -suhteen. LTV / CAC mittaa asiakkaan elinkaariarvoa (LTV) suhteessa uuden asiakkaan hankintakustannuksiin (CAC). Slurpin LTV / CAC on 9.3x B2C-puolella ja 5.6x B2B-puolella, joita voi pitää erinomaisina lukuina. 

Exit-skenaariot

Icon 1

Yritysosto tai fuusio  

Kahvimarkkinoilla on tapahtunut maailmanlaajuisesti nopea keskittyminen suurten toimijoiden johdolla. JAB Holding ja Nestlén kaltaiset toimijat ovat ostaneet pienempiä yrityksiä ja monipuolistaneet portfolioitaan kasvun aikaansaamiseksi. Yritysosto tai fuusio on potentiaalinen skenaario tämän toimialan disruptoijille, kuten Slurpille. Yhtiö suunnittelee laajentavansa toimintaansa myös muihin tuotekategorioihin, joten vastaavanlaiset yrityskaupat muilta toimialoilta voivat myös olla vaihtoehto tulevaisuudessa. Yhtiö uskoo, että sen kehittämä teknologia saattaa herättää teknologiayritysten kiinnostuksen. 

Icon 2

Rahoitusalalla toimivat ostajat 

On mahdollista, että sijoitusyhtiö, kuten pääomasijoitus- tai riskipääomayhtiö haluaa ostaa Slurpin tai osan siitä. Tyypillisesti sijoittajan omistusaika kohdeyrityksessä vaihtelee 3 ja 7 vuoden välillä. Lopulta yritys myydään isommalle ostajalle, toiselle pääomasijoittajalle tai listataan pörssiin sovitun suunnitelman mukaisesti.

Icon 3

Listautuminen  

Olettaen että kasvusuunnitelma toteutuu, yhtiö voi harkita listautumista aikaisintaan viiden vuoden päästä.  

Tietoa annin ehdoista

Tässä annissa Oy Slurp Ab (2636646-5) tarjoaa merkittäväksi vähintään 10 000 (101 600,00 euroa) ja enintään 49 213 (500 004,08 euroa) kappaletta yhtiön uusia osakkeita. 

Mikäli osakkeita merkitään vähemmän kuin 10 000 kappaletta, on yhtiöllä oikeus päättää annin peruuttamisesta. Tällöin maksetut sijoitukset palautetaan kokonaisuudessaan sijoittajille. Takaisinmaksetuille sijoituksille ei makseta korkoa. 

Yhtiön hallitus pidättää oikeuden päättää annin maksimikoon nostamisesta. 

Osakkeet oikeuttavat niiden haltijan osinkoon ja muihin osakasoikeuksiin, kun ne on rekisteröity kaupparekisteriin ja merkitty osakasluetteloon. 

Merkintä hinta on 10,16 euroa osakkeelta. Vähimmäismerkintä on 30 osaketta, eli 304,80 euroa.  

Uusien osakkeiden merkintähinta on maksettava kokonaisuudessaan Invesdorin osoittamalle asiakasvaraintilille Invesdorin ohjeistuksen mukaisesti, tai ulkoisten sijoitusten osalta yhtiön hallituksen osoittamalle pankkitilille. 

Merkintäaika alkaa 18.1.2023 ja päättyy alustavasti 31.1.2023. Merkintäaika Invesdorin alustalla alkaa 18.1.2023 ja päättyy alustavasti 31.1.2023.  

Yhtiön hallitus pidättää oikeuden päättää merkintäajan pidentämisestä. 

Ylimerkintätilanteessa yhtiön hallitus voi päättää annin keskeyttämisestä. Ylimerkintätilanteessa osakkeet allokoidaan siten, että osakkeet allokoidaan merkintäjärjestyksessä (“first come, first served”). 

Uusien osakkeiden merkintähinta kirjataan kokonaisuudessaan yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. 

Osakkeet merkitään tekemällä merkintäsitoumus Invesdorin verkkopalvelussa ja hyväksymällä Invesdorin asiaankuuluvat ehdot sekä liittymällä yhtiön vähemmistöosakassopimukseen, tai muulla yhtiön hallituksen osoittamalla tavalla. Merkinnän tekeminen Invesdorin verkkopalvelun kautta edellyttää palvelun käyttöehtoihin sekä rahoituskierroskohtaisiin ehtoihin sitoutumista ja pyydettyjen tunnistetietojen toimittamista Invesdorille. 

Yhtiön hallitus päättää merkintöjen hyväksymisestä merkintäajan päätyttyä. Merkinnät voidaan hyväksyä osittain tai kokonaan tai ne voidaan hylätä.  

Yhtiöllä on 482 100 osaketta. Yhtiön kokonaan dilutoitu (fully diluted) osakemäärä on 501 700 osaketta.  

Yhtiöllä on yksi (1) osakesarja ja näin ollen kaikilla osakkeilla on yhtäläiset oikeudet. 

Osakkeiden luovutettavuutta on rajoitettu seuraavasti: 

  • Siirronsaajan on liityttävä yhtiön osakassopimukseen 

  • Lunastuslauseke yhtiöjärjestyksessä 

  • Suostumuslauseke yhtiöjärjestyksessä 

Optiot: Yhtiöllä on optio-ohjelma, joka oikeuttaa enintään 19 600 option antamiseen. Optioiden perusteella voidaan merkitä yhteensä 19 600 yhtiön uutta osaketta. 

Valtuutukset: Yhtiön yhtiökokous päätti 5.1.2023, että osakkeenomistajien yksimielisellä päätöksellä 1.11.2019 hallitukselle antama osakeantivaltuutus koskien enintään 444 osakkeen antamista kumotaan. Kumoamisen rekisteröinti on laitettu vireille kaupparekisteriin 17.1.2023, mutta rekisteröintiprosessi on vielä kesken.  

Yhtiön yhtiökokous on valtuuttanut hallituksen päättämään yhdessä tai useammassa erässä enintään 90 000 uuden osakkeen annista osakeannilla ja/tai antamalla optio-oikeuksia tai muita osakeyhtiölain 10 luvun 1§:ssä tarkoitettuja osakkeisiin oikeuttavia erityisiä oikeuksia. Valtuus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2023 asti. Tässä osakeannissa käytetään tätä kyseistä valtuutusta. Yhtiön 31.12.2022 konvertoimaan vaihtovelkakirjalainaan, joka konvertoitui 5 640 yhtiön uudeksi osakkeeksi, käytettiin myös tätä valtuutusta. Lisäksi tällä valtuutuksella kumottiin osakkeenomistajien yksimielisellä päätöksellä 4.11.2021 hallitukselle antama antivaltuutus. Näiden rekisteröinti ja kumoaminen on laitettu vireille kaupparekisteriin 17.1.2023, mutta rekisteröintiprosessi on vielä kesken.

Sijoittajan on sijoittaessaan sitouduttava yhtiön vähemmistöosakassopimukseen (päivätty 9.1.2023), joka on tämän pitch -sivun liitteenä, ellei sijoittaja ole jo osapuolena yhtiön aikaisemmassa vähemmistöosakassopimuksessa tai pääosakassopimuksessa. Vähemmistöosakassopimukseen sitoutuminen on osa sijoitusprosessia. Vähemmistöosakassopimuksessa sijoittaja: 

  • Sitoutuu olemaan vaatimatta sertifikaatteja osakkeista 

  • Sitoutuu olemaan myymättä, siirtämättä tai muutoin luovuttamatta osakkeita sellaiselle taholle, joka ei ole liittynyt yhtiön vähemmistöosakassopimukseen 

  • Sitoutuu äänestämään yhtiön tulevien rahoituskierrosten edellyttämien päätösten puolesta sekä allekirjoittamaan ja täytäntöön panemaan mahdolliset osakassopimukset ja muut edellä mainittujen toimenpiteiden toteuttamiseksi tarvittavat sopimukset yhtiön hallitukselta saatujen ohjeiden mukaisesti, olettaen, että kaikkia osakkeenomistajia kohdellaan reilusti ja tasapuolisesti  

  • Sitoutuu olemaan panttaamatta tai muutoin antamatta osakkeita tai muita osakkeisiin liittyviä oikeuksia vakuudeksi ilman etukäteistä kirjallista suostumusta yhtiöltä 

Lisäksi 

  • Osakkeenomistajilla on Drag-Along ja Tag-Along oikeudet 

  • Osakkeenomistajilla on exit-tilanteessa velvollisuus toimia hallituksen ohjeiden mukaisesti ja tarvittavalla tavalla exitin toteuttamiseksi 

  • Osakkeenomistajilla on tasa-arvoinen etuoikeus varojenjakoon yhtiön nykyisiin osakkaisiin nähden 

Tutustuthan huolella liitteenä olevaan vähemmistöosakasosakassopimukseen ennen sijoittamista! 

Yhtiöllä ja osalla sen nykyisistä osakkaista on erillinen pääosakassopimus. Vaikka tässä annissa sijoittavat eivät liity tähän sopimukseen, seuraavat osakassopimuksen ehdot voivat kuitenkin kiinnostaa sijoittajia: 

  • Osakkeenomistajat eivät saa antaa pantiksi tai muutoin perustaa rasitteita osakkeisiin, eikä mitään osakkeisiin liittyviä oikeuksia voida siirtää tai luovuttaa 

  • Osakkeenomistajilla on etuosto-oikeus 

  • Etuoikeus varojenjakoon (tämän osakeannin vähemmistöosakassopimuksen kanssa tasa-arvoisin ehdoin) 

  • Osakkeenomistajat ovat luopuneet oikeudestaan vaatia voitonjakoa osakeyhtiölain säännösten mukaisesti 

  • Drag-Along ja Tag-Along oikeudet 

  • Eräät päätökset vaativat etukäteisen suostumuksen Equity Investorien (kuten määritelty osakassopimuksessa) enemmistöltä, riippumatta siitä, päätetäänkö niistä hallituksessa vai yhtiökokouksessa. Näihin päätöksiin kuuluu muun muassa, mutta ei rajoittuen: 

    • Muutokset yhtiöjärjestykseen 
    • Voiton tai varojen jakamista koskeva ehdotus ja päätös 
    • Osakkeiden liikkeeseenlasku tai siitä päättäminen, osakepääoman kasvattaminen tai vähentäminen, muut osakepääomaan vaikuttavat asiat tai toimet, joilla on tai voi olla laimentava vaikutus yhtiön osakkeiden arvoon, tai muutokset edellä mainittujen ehtoihin 
    • Hallituksen valtuutus osakkeiden liikkeeseenlaskusta tai siitä päättämisestä, pääomalainan ottamisesta tai näihin liittyvien ehtojen muuttamisesta 
    • Yhtiön osakkeiden luovutus, hankkiminen tai siirto, sekä hallituksen valtuutus yhtiölle luovuttaa, hankkia tai siirtää osakkeitaan 
    • Minkä tahansa liiketoiminta-alueen tai toiminnan hankinta, myynti, siirto tai muu luovutus, sekä yhtiöjärjestyksen, liiketoimintasuunnitelman tai liiketoimintojen osan mukaisen liiketoiminta-alueen tai toiminnon lopettaminen 
    • Yhtiön vapaaehtoinen selvitystila tai purkaminen, tai yrityssaneerauslaissa tarkoitetun menettelyn aloittamista koskevan hakemuksen jättäminen 
    • Voitonjakojärjestelmien, työntekijöiden uusien osakeoptioiden tai osakeosuusjärjestelmien käyttöönotto tai näihin liittyvien ehtojen muutokset 
    • Yhtiöjärjestykseen sisältyvän suostumuslausekkeen tai lunastuslausekkeen käyttö 
    • Päätökset koskien tytäryhtiön, yhteisyrityksen, kumppanuusyrityksen, haarakonttorin tai osakkuusyhtiön perustamista, myyntiä, siirtoa, selvitystilaa tai purkamista tai yhtiön omistusosuuden lisäämistä tai vähentämistä näissä 
  • Perustajaosakkailla, Alkuperäisillä sijoittajilla ja Innovestor-sijoittajilla (kuten nämä määritelty osakassopimuksessa) on kullakin oikeus nimetä yksi varsinainen hallituksen jäsen ja yksi hallituksen varajäsen. INSTAVC LTD:llä on oikeus nimittää yksi hallituksen tarkkailija ja yksi hallituksen tarkkailijan varahenkilö. 

Lisäksi yhtiöllä ja osalla sen nykyisistä osakkaista on erillinen vähemmistöosakassopimus. Yhtiön aikaisempi vähemmistöosakassopimus eroaa tämän annin vähemmistöosakassopimuksesta ainoastaan kohdan 4 Liquidation Preference osalta, jossa viitataan Invesdorin 2021 järjestämään yhtiön rahoituskierrokseen, kun tämän kierroksen vähemmistöosakassopimuksessa viitataan Invesdorin 2023 järjestämään yhtiön rahoituskierrokseen. 

Yhtiön yhtiöjärjestykseen sisältyy lunastuslauseke ja suostumuslauseke, jotka vaikuttavat osakkeiden luovutettavuuteen. Yhtiöjärjestys löytyy tämän pitch -sivun liitteistä.  

Joukkorahoituksen välittäjänä tässä osakeannissa toimii Invesdor Oy (y-tunnus 2468896-2 osoite Salomonkatu 17 A, 00100 Helsinki, Suomi, puh. +358 20 735 2590, sähköposti service@invesdor.fi). 

Invesdor Oy:llä on Finanssivalvonnan päätösten mukaisesti oikeus toimilupansa nojalla tarjota seuraavia sijoituspalvelulain (747/2012) mukaisia sijoituspalveluja ja oheispalveluja: 

Sijoituspalvelut (1 luvun 15 §):  

  • rahoitusvälineitä koskevien toimeksiantojen vastaanottaminen ja välittäminen (toimeksiantojen välittäminen) (1 kohta)  

  • yksilöllisen suosituksen antaminen asiakkaalle tiettyä rahoitusvälinettä koskevaksi liiketoimeksi (sijoitusneuvonta) (5 kohta)  

  • rahoitusvälineiden liikkeeseenlaskun tai myynnin järjestäminen ilman merkintä- tai ostositoumuksen antamista (liikkeeseenlaskun järjestäminen) (7 kohta) 

Oheispalvelut (2 luvun 3 §:n 1 momentti):  

  • tarjota yrityksille pääomarakenteita, liiketoimintastrategiaa ja muita niihin liittyviä kysymyksiä koskevaa neuvontaa sekä yritysten sulautumisia, yritysostoja ja muita yritysjärjestelyjä koskevaa neuvontaa ja palveluja (2 kohta)  

  • tarjota rahoitusvälineiden liikkeeseenlaskun takaamiseen liittyviä palveluja (5 kohta)  

  • tarjota rahoitusvälineiden säilyttämistä ja hoitoa asiakkaan lukuun, mihin kuuluvat säilytyspalvelut ja muut asiaan liittyvät palvelut, lukuun ottamatta EU:n arvopaperikeskusasetuksen liitteessä olevan A jakson 2 kohdassa tarkoitettua arvopaperitilien ylläpitoa ylimmällä tasolla (7 kohta). 

Riskit

Yhtiöön sijoittamiseen liittyvät erilaiset riskit voivat toteutuessaan olla merkittäviä. Monet yhtiön riskitekijöistä ovat osa sen liiketoiminnan luonnetta ja tyypillisiä toimialalle. Jokaisella riskillä voi olla olennainen vaikutus yhtiön liiketoimintaan, voittoihin ja mahdolliseen kykyyn saavuttaa taloudelliset tavoitteensa. Esitettyjä riskejä ei ole asetettu tärkeysjärjestykseen, eikä niiden esittämisjärjestys kerro niiden toteutumisen todennäköisyydestä.   

Osakeantiin ja yhtiön osakkeisiin liittyvät riskit   

  • Erilaiset riskitekijät ja olosuhteet voivat johtaa osakkeen markkinahinnan laskuun, minkä vuoksi on olemassa riski, että sijoitettu pääoma menetetään osittain tai kokonaan. 
  • Sijoitukselle ei välttämättä saada lainkaan tuottoa.
  • Yhtiön osakkeilla ei käydä julkista tai monenkeskistä kauppaa millään markkinapaikalla, joten osakkeilla ei ole aktiivisia tai likvidejä jälkimarkkinoita. Tällöin riskinä on, että arvopaperia ei saada myytyä haluttuna ajankohtana tai lainkaan tai että tarjottu hinta voi olla sen merkintähintaa tai todellista arvoa alhaisempi.
  • Osakkeiden luovutettavuutta rajoittaa yhtiöjärjestyksen lunastuslauseke ja suostumuslauseke sekä velvollisuus liittyä yhtiön osakassopimukseen.     

Makrotaloudelliset riskit     

  • Epävarmuus yhtiön ydinmarkkinoilla, maailmantaloudessa ja rahoitusmarkkinoilla voi vaikuttaa haitallisesti yhtiön liiketoimintaan ja liiketoiminnan tulokseen.   

  
Yhtiön liiketoimintaan liittyvät riskit     

  • Liian aggressiivinen kansainvälistymisstrategia voi hidastaa yhtiön kasvua. Useiden soft launchien suorittaminen samanaikaisesti voi altistaa yhtiön korkeammalle riskitasolle, sillä siltä saattaa puuttua markkinoille pääsyä varten tarvittavia taloudellisia resursseja. Tämä voi vaikeuttaa kohdemarkkinan tavoittamista ja vahingoittaa brändikuvaa pitkällä aikavälillä. Tämä myös vähentää yhtiön mahdollisuuksia yhdistää markkinat onnistuneesti tulevaisuudessa. Kansainvälistymisen kiirehtiminen voi myös johtaa riittämättömään markkinatutkimukseen ja -analyysiin, jolloin yhtiö kohdistaisi resursseja projekteihin epätarkkojen analyysien perusteella. Kansainvälinen laajentuminen voi myös johtaa nykyisten markkinoiden huomioimatta jättämiseen. 
  • Kuluttajiin vaikuttavien kulttuurierojen ymmärtäminen erikoiskahvimarkkinoiden välillä on olennaista markkinointiprosessien mukauttamisessa kyseisille markkinoille. Näiden toimintatapojen liiallinen sopeuttaminen voi kuitenkin aiheuttaa ongelmia, jotka vaikuttavat yhtiön skaalautuvuuteen ja siten tehokkuuteen uusille markkinoille siirryttäessä. 
  • Jos yhtiö yrittää omaksua uusia tuotekategorioita liian nopeasti markkinoilla, joilla yhtiön brändiä ei tunneta tarpeeksi, asiakashankinnan tehokkuus todennäköisesti kärsii. Tällöin yhtiö ei voi kasvattaa markkinaosuutta tarpeeksi nopeasti tullakseen kannattavaksi. Kansainvälistymisen tavoin tämän prosessin kiirehtiminen voi johtaa vääriin johtopäätöksiin tiettyjen tuotekategorioiden kysynnästä nykyisen yhtiön asiakaskunnan sisällä. Uuden tuotekategorian ja sen kuluttajien täydellinen ymmärtäminen vaatii merkittävää markkinatutkimusta. Jos yhtiö ottaa käyttöön liian monta eri tuotekategoriaa liian nopeasti, riskinä voi olla myös hallinnollisia ongelmia, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti asiakaskokemukseen ja heikentää sekä uusia että olemassa olevia tuotekategorioita. 
  • Epäonnistuminen markkinoinnissa voi vaikuttaa kielteisesti yhtiön asiakassuhteisiin ja palvelujen kysyntään.      
  • Yhtiö saattaa olla kykenemätön toteuttamaan laajentumisstrategiaansa ja hyödyntämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia täysimääräisesti tai ajoissa.      
  • Yhtiö saattaa kerätä suunniteltua vähemmän pääomaa. Tämä voi johtaa siihen, että yhtiö ei pysty toteuttamaan liiketoimintaansa menestyksekkäästi varojen puutteen vuoksi. Yhtiön strategisten suunnitelmien aikataulu riippuu sen saamasta rahoituksesta myös tämän rahoituskierroksen jälkeen. Tämä luo epävarmuutta tulevaisuuden näkymiin ja liiketoiminnan kehitys voi poiketa merkittävästi arvioidusta, jos rahoituksen määrä muuttuu huomattavasti. 
  • Jos yhtiön liikeidea ei vakiinnuta asemaansa markkinoilla tai jos suunniteltua liiketoiminnan kehittämistä ei voida toteuttaa toivotulla tavalla, on olemassa riski yhtiön maksukyvyttömyydestä.     
  • Jos yhtiö ei pysty kilpailemaan tehokkaasti nykyisten ja mahdollisten uusien kilpailijoiden kanssa tai reagoimaan kilpailuympäristön muutoksiin, se voi vaikuttaa kielteisesti sen liikevaihtoon, kannattavuuteen ja asiakasuskollisuuteen. Kilpailu voi kiristyä merkittävästi, jos markkinoille tulee kilpailijoita, joilla on enemmän pääomaa. 
  • On olemassa riski, että yhtiö saa negatiivista huomiota tiedotusvälineissä. Tämä voi johtaa yhtiön myynnin merkittävään laskuun ja tappioihin, koska yhtiön palveluille ei ole riittävästi kysyntää negatiivisen mediahuomion vuoksi. 
  • Erilaiset muut tekijät, erityisesti taloudellisen tilanteen muutokset yhdistettynä suunnitteluvirheisiin, ympäristöriskit, riippuvuus avainhenkilöistä sekä muutokset oikeudellisessa ja verotuksellisessa kehyksessä voivat vaikuttaa liiketoimintaan negatiivisesti. 
  • Yhtiön palvelujen kysyntään ja siten sen liiketoiminnan tulokseen vaikuttavat muun muassa yleinen maailmanlaajuinen markkinatilanne, kilpailutilanne ja teknologian kehitys. Näin ollen yhtiö ja sen liiketoiminta altistuvat markkinariskeille riippumatta yhtiön toimista.     

Johtoon ja henkilöstöön liittyvät riskit

  • Yhtiö on riippuvainen johdostaan ja ammattitaitoisesta henkilöstöstään, ja tällaisen henkilöstön menettäminen voisi olla liiketoiminnalle haitallista.
  • Epäonnistuminen pätevän henkilöstön rekrytoinnissa ja säilyttämisessä voi vaikuttaa haitallisesti yhtiön liiketoiminnan tulokseen. 
  • Henkilöstön määrän lisääminen voi haitata yhtiön kannattavuutta.      

Oikeudelliset ja sääntelyyn liittyvät riskit

  • Yhtiön toimintaan ja tuotteisiin liittyvien lakien, asetusten ja yleisen sosiaalisen vastuun noudattamatta jättäminen voi johtaa seuraamuksiin ja vahingoittaa yhtiön imagoa asiakasryhmien keskuudessa. 
  • Yhtiöllä ei ole vireillä oikeudenkäyntejä tai muita avoimia riita-asioita, mutta yhtiön toiminnan laajentuessa oikeudelliset riskit kasvavat.
  • Yhtiö voi joutua vaateiden tai oikeudenkäyntien kohteeksi, jotka voivat vahingoittaa yhtiötä ja vaatia johdon resursseja. Yhtiön oikeudellinen sääntely-ympäristö voi muuttua, mikä saattaa vaikeuttaa yhtiön liiketoiminnan harjoittamista.     

Taloudelliset riskit      

  • Valuuttakurssien vaihtelut voivat haitata yhtiön toimintaa.
  • Yhtiö altistuu lainojen korkojen muutoksille.
  • Yhtiö altistuu luotto- ja vastapuoliriskeille.
  • Yhtiön taloudellisiin ennusteisiin liittyy riskejä, sillä tulevaisuutta koskeviin arvioihin, tavoitteisiin ja muihin lausumiin liittyy aina epävarmuutta, ja ne ovat vain ennusteita, eivät takeita tulevaisuudesta.     
Edellä luetellut riskit eivät ole ainoita yhtiön toimintaan vaikuttavia riskitekijöitä. Myös muilla riskeillä ja epävarmuustekijöillä, joita yhtiö ei tällä hetkellä tunnista tai joita se pitää tällä hetkellä merkityksettöminä, voi olla olennainen vaikutus yhtiön liiketoimintaan, liiketoiminnan tulokseen ja taloudelliseen asemaan.   

Päivitykset

Päivitys 30.1.2022

Rahoituskierroksen merkintäajan pidentäminen

Yhtiön hallitus päätti jatkaa merkintäaikaa 5.2.2023 asti.

Päivitys 25.1.2023

Vuoden 2022 luvut ovat kirjanpidossa vielä auki ja tilinpäätöstä valmistellaan. Oy Slurp Ab suunnittelee tekevänsä aktivointeja 180 000 euron edestä, mikä vaikuttaa positiivisesti omaan pääomaan. Tulos ja tase eivät täsmää tästä johtuen.