Valitse, miten haluat käyttää verkkosivustoamme:

Evästeet auttavat parantamaan verkkosivuston käyttökokemusta ja tarjoamaan turvallisia palveluja. Jotkin evästeet ovat välttämättömiä turvallisuuden ja kirjautumistoimintojen kannalta, toiset taas mahdollistavat helpomman käytön ja kätevän tuen. Voit peruuttaa päätöksesi milloin tahansa.

Fluentic Oy

Suomi
Invesdor Alumni
Osakeanti
B2B
Kansainvälinen
Tech

Uudista asiakaspalvelusi – Poista kielimuurit ja toimi pienemmällä tiimillä


Markkinointimateriaali

Miksi sijoittaa Fluenticiin

Edelläkävijä AI/LLM:n mahdollistamassa asiakaspalvelun vallankumouksessa. Olemme johtava alustatoimija asiakaspalvelutoimialan muuttumisessa kielirajoitteettomaksi.

Todistetusti skaalautuva SaaS-liiketoimintamalli ml. korkea bruttokate.

Tavoitteena saavuttaa positiivinen kassavirta vuoden 2024 aikana.

Tunnettuja globaaleja asiakkaita, joille tuotettu tekoälyllä oikeasti mitattavaa liiketoiminta-arvoa. Ei asiakaspoistumaa. 

Vahva myyntiputki, joka toteutettu tehokkailla digitaalisilla myynti- ja markkinointikanavilla, BtoB-myyntitiimin tukemana.

First name last name, position

„Fluenticin tavoitteena on olla vuoden 2025 loppuun mennessä Euroopan johtava tekoälypohjaista käännösalustaa tarjoava toimija asiakkaille, jotka käyttävät Salesforcen tai Zendeskin asiakaspalvelujärjestelmiä. 

Tekoälyä ja koneoppimista hyödyntävä alusta poistaa kielimuurit asiakaskommunikoinnista. Se automatisoi asiakaspalveluprosessia ja parantaa organisaatioiden tehokkuutta sekä loppukäyttäjien asiakastyytyväisyyttä. Alusta on jo käytössä lukuisilla tyytyväisillä globaaleilla asiakkailla osana heidän asiakaspalveluratkaisuitansa.  

Tervetuloa muuttamaan asiakaspalvelun tulevaisuutta!"

Mikko Räty, CEO

Tiedot sijoituksesta

Tyyppi:
Osakeanti
Jo sijoitettu:
617 648,00 €
Jaettava omistusosuus:
8,00 – 33,20 %
Osakkeen hinta:
8,00 €
minimisijoitus 50 osaketta
Osakkeiden nykyinen lukumäärä:
503 040
Osakekanta täyden diluution jälkeen:
528 274
Valuaatio (pre-money):
4 024 320,00 €
Tarjottavien osakkeiden määrä:
250 000
Rahoituksen tarkoitus:
Kasvu
Välittäjä:
Invesdor GmbH
Toimilupa:
ECSPR

Yleiskatsaus

Yhtiön profiili

Yhtiö perustettiin Helsingissä vuonna 2007 nimellä Transfluent. Yhtiö on ollut perustamisesta lähtien edelläkävijä käännösteknologioiden kehittämisessä. 2021 yhtiö nimettiin Fluenticiksi ja tämän jälkeen se on keskittynyt tekoälypohjaisten monikielisten ratkaisujen kehittämiseen.

Fluenticin monikielisen asiakaspalvelukommunikoinnin mahdollistava alusta kääntää sisällöt kehittämänsä koneoppimisen ja markkinoilta löytyvien kaupallisten ratkaisuiden yhdistelmänä. Fluenticin kehittämä prosessi on markkinoilla ainutlaatuinen. Yhtiö pystyy opettamaan alustaa huomioimaan asiakaskohteisesti termit, tuote- ja palvelunimet sekä asiakkaan haluaman “tone of voicen”. Fluenticin alusta tukee 80 kieltä.

Fluentic integroituu saumattomasti Salesforceen ja Zendeskiin, jotka ovat johtavia asiakaspalvelualustoja. Näiden alustojen kautta kohdemarkkina on globaali ja kooltaan valtava ja siten Fluenticin saavutettavissa.

Fluentic on onnistunut saamaan useita globaaleja toimialansa johtavia yrityksiä asiakkaaksi. Yhtiö on tuonut asiakkailleen mahdollisuuden toimia ilman kielimuureja. Tämä on tehostanut asiakkaiden toimintoja ja mahdollistanut asiakaspalveluyksiköiden pyörittämisen mm. vähemmällä henkilökunnalla. Samalla asiakastyytyväisyys on parantunut. 

Tuotteet

Fluentic tarjoaa edistyksellisen tekoäly- ja koneoppimispohjaisen alustan globaaleihin haasteisiin. Alustan avulla asiakaspalveluprosessista häviävät kielimuurit ja prosessi tehostuu. Alusta käyttää koneoppimista ja NLP-malleja toteuttaessaan käännökset realiaikaisesti Salesforce ja Zendesk -ympäristöissä.

Tämä ainutlaatuinen toimintamalli vähentää organisaatioiden monikielisyyden tuskaa ja vähentää mm. tarvetta rekrytoida eri kieliä puhuvia ihmisiä. Fluenticin kilpailuetu onkin kääntämisen korkea taso, automatisoitu prosessi ja tehokkuutta lisäävä toimintamalli.  

Fluentic stand

Asiakkaat maksavat Fluenticin alustan käytöstä toteutuneiden käännösmäärien mukaisesti. Asiakkaat voivat aloittaa käytön pienillä kustannuksilla ja kun käännösmäärät kasvavat, niin tällöin kustannukset lisääntyvät ja myös Fluenticin tulovirta kasvaa. 

Palvelun käyttöönottoa miettivän asiakkaan näkökulmasta Fluentic tarjoaa nopean ja ketterän tavan mahdollistaa asiakaspalvelun monikielisyys. Alusta kääntää sisällöt automaattisesti tekoälyn avulla, automatisoi asiakaspalveluprosessia ja minimoi ihmisten tekemiä inhimillisiä virheitä. Nykyiset asiakkaat ovat todistaneet alustan tuomat liiketoimintahyödyt. Asiakaspalvelussa tarvitaan vähemmän henkilöstöä ja samalla asiakastyytyväisyys on parantunut, koska palvelua saa omalla äidinkielellään.

Fluentic stand


Katso erimerkkivideot alustamme toimivuudesta:

Chat-kanava
Email-kanava

Liiketoimintamalli

Fluenticin liiketoimintamalli on käyttömääriin (Usage-based) eli käännösten määriin perustuva malli. Liiketoimintamalli on täysin skaalautuva, SaaS-pohjainen ja palvelu pyörii AWS:n päällä. Bruttomarginaalimme (gross-margin) on ollut yli 80 %. Kohdemarkkinana ovat Pohjois- ja Keski-Euroopan alueilla toimivat isot tai keskisuuret organisaatiot, jotka käyttävät Salesforcen tai Zendeskin asiakaspalvelujärjestelmiä. Fluenticin alustan saa käyttöön Salesforcen Appexchange tai Zendeskin Marketplace -palveluista. Kyseiset palvelut ovat samanlaisia kuin kuluttajien paljon käyttämä Applen App store.

Tunnetuimpiin asiakkaisiin, joiden nimen saa kertoa, kuuluvat mm. Finnair, Oura, Multitude/Ferratum pankki ja Brompton Bicycles. Fluentic on aktiivisesti yhteydessä asiakkaisiinsa, jonka takia suhde heihin on aktiivinen ja läheinen.  

Fluenticin markkinointi on sekoitus digitaalista ja tapahtumamarkkinointia. Markkinoinnin perusta on Salesforcen Appexchange ja Zendeskin Marketplacen kautta saatava näkyvyys. Näiden palveluiden kautta Fluentic tavoittaa kyseisten alustojen aktiiviset käyttäjät. Lisäksi erittäin läheinen ja aktiivinen kumppanuus Salesforcen kanssa Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa mahdollistaa osallistumisen heidän järjestämiin tapahtumiin. Pohjoismaissa suhde heihin on erityisen läheinen ja Fluenticin alusta onkin ollut asennettuna Salesforcen tapahtumissa heidän asiakaspalveluständeillä. Tällöin Salesforcen henkilökunta on esitellyt Fluenticin alustaa tapahtumien vierailijoille ja Fluenticille on saatu siten huomattavaa näkyvyyttä Pohjoismaissa. 

Yhteenvetona voidaan todeta, että liiketoimintamalli on skaalautuva SaaS-pohjainen malli, jonka laskutus perustuu käyttö- eli käännösmääriin. Aktiivinen digitaalinen markkinointi ja fyysinen läsnäolo eri tapahtumissa mahdollistaa Fluenticin tunnettuuden kasvattamisen ja potentiaalisten sekä nykyisten asiakkaiden tapaamisen. Näitä asioita hyödyntäen Fluentic pyrkii vahvistamaan asemaansa markkinoilla ja laajentamaan toimintaansa Euroopassa. 

Markkina

Fluentic toimii globaaleilla markkinoilla, joilla organisaatiot käyttävät Salesforcea tai Zendeskiä asiakaspalvelutoiminnoissaan. Asiakaspalvelu- ja siihen liittyvien tukipalveluiden toimialan koko on Gartnerin mukaan noin 33,5 miljardia dollaria vuonna 2022 (lähde), ja alan ennustetaan kasvavan jatkuvasti. Gartner arvioi markkinoiden kasvavan 38,9 miljardiin dollariin vuoteen 2027 mennessä (lähde).

Maantieteellinen kohdemarkkina on Euroopassa, mutta Fluenticilla on jo asiakkaita USA:ssakin. Kotimarkkina on aluksi ollut Pohjoismaat ja Pohjois-Eurooppa. Tällä markkina-alueella Fluentic on kohdannut erittäin vähän kilpailua, joka on osaltaan auttanut yhtiötä hyvään alkuun. Kilpailun vähyys johtunee siitä, että vastaavan ratkaisun rakentaminen vaatii moniosaamista kääntämisestä, siihen liittyvistä tekniikoista, asiakaspalvelun toimintamallien ymmärtämistä sekä läheisiä suhteita varsinkin Salesforceen, jonka kanssa Fluentic on rakentanut suhdetta jo vuosia. Näiden asioiden takia Fluenticilla on johtava markkina-asema Pohjois- ja Keski-Euroopassa. 

Johtoryhmä

  

Mikko Räty

Mikko Räty

CEO

Mikko aloitti Fluenticilla vuonna 2019. Hän on aiemmin työskennellyt Deloitte Digital Finlandin maajohtajana, Nordic Morningin markkinointistrategiajohtajana ja on Seed Digital Median perustaja. 

  

Anssi Ruokonen

Anssi Ruokonen

CPO & AI-lead

Anssi aloitti Fluenticilla vuonna 2019. Aiemmin hän työskenteli COO:na Transfluentissa, konsulttina Nordic Morningissa ja tuotantopäällikkönä Seed Digital Mediassa. Anssi on myös väitöskirjatutkija Helsingin Yliopistossa, jossa hän tutkii tekoälyetiikkaa. 

  

Tomi Heiskanen

Tomi Heiskanen

CTO & Co-founder

Tomi aloitti työt Transfluentissa /Fluenticissa vuonna 2007 ja on yrityksen perustaja. Aiemmin hän on työskennellyt ohjelmistokehittäjänä Ideawirella, ii2 medialla ja Atecolla. 

Omistuksen jakautuminen

Osakkeenomistaja

Osakkeet 

Äänet

1 VisionPlus Fund I Ky 250 875 49,9 %
2 Innovestor Kasvurahasto I Ky 48 866 9,7 %
3 Asko Schrey 40 318 8,0 %
4 Mikko Räty 25 155 5,0 %
5 Kari Karvinen 15 027 3,0 %
6 Ari Backholm 13 511 2,7 %
7 Tomi Heiskanen 12 639 2,5 %
8 Jani Penttinen 7 482 1,5 %
9 Juha Helppi 6 268 1,2 %
10 Muut osakkeenomistajat (256) 82 899 16,5 %
YHTEENSÄ 503 040 100%

Varojen käyttö

Icon 1

Skenaario I

(Rahoituskierroksella kerätään € 2,000,000)

  • Enimmäissijoituksella Fluentic pystyy kasvattamaan markkinointi- sekä myyntipanostuksia ja saavuttamaan siten nopeammin kassapositiivisen liiketoiminnan. Kohdemarkkinoita laajennetaan kattamaan nykyisten painopistealueiden lisäksi myös Etelä-Eurooppa. Tämä lisää asiakkuuksien määrää ja tulovirtoja. Lisävaroja kohdennetaan myös tuotekehitykseen ja siten uusien, asiakkaiden tarpeiden mukaisten ratkaisujen kehittämiseen. 

Icon 2

Skenaario II

(Rahoituskierroksella kerätään €1,200,000)

  • Tässä skenaariossa Fluentic saa 60 prosenttia tavoitellusta enimmäissijoituksesta, minkä ansiosta yhtiö voi palkata tuotekehitykseen lisävoimia. Tämä auttaa nopeuttamaan tuotekehitystä. Fluentic pystyy myös lisäämään markkinointitoimia erityisesti Länsi-Euroopassa, kohdemaina ovat Yhdistynyt kuningaskunta, Alankomaat, Belgia ja Ranska, joka lisää mahdollisuuksia saada uusia asiakkuuksia.

Icon 3

Skenaario III

Rahoituskierroksella kerätään €350,000)

  • Vähimmäissijoitustavoitteen saavuttaminen antaa Fluenticille mahdollisuuden nykyisten markkinointi- ja myyntipanostun sekä tuotekehityksen jatkamista asiakaskeskeisellä toimintatavalla ja nykyisillä resursseilla.  
     

Taloudelliset luvut ja kasvu

Kirjaudu sisään

Sisältö on saatavilla vain sijoittajille jotka ovat sijoittaneet tähän rahoituskierrokseen.

Kirjaudu

Valuaatio

Icon Money

Tämän hetken myyntiputken perusteella on tehty ARR-arviot vuosille 2024-2027. 

Kullekin vuodelle yhtiön arvoksi on laskettu 4x ARR. Eri vuosien arvonmääritykset on diskontattu nykyhetkeen 40% vuosittaisella alennuksella. Näiden arvonmääritysten keskiarvosta on saatu yhtiön Post Money-valuaatio 5,8M€. Pre-money-valuaatio 4M€ on saatu vähentämällä Post-money-valuaatiosta 1,5M€ (30% diskonttauksella Pre-money -arvostus olisi 5,8M€). 

Exit-skenaariot

Icon 1

Myynti Salesforcelle, Zendeskille tai heidän kumppaniverkostossa olevalle yritykselle, joka haluaa Fluenticin monikielisen kommunikoinnin mahdollistavan alustan ja toiminnot osaksi heidän palvelutarjontaansa ja/tai kasvattaa heidän asiakaskuntaansa.

Icon 2

Myynti globaalille asiakaspalvelun ulkoistamisyritykselle tai globaalille käännöstoimistolle, joka haluaa uskottavasti digitalisoida palvelutarjoamaansa ja saada lisää asiakkaita sekä myyntiä. 

Icon 3

Listautuminen Nasdaq First North -pörssiin.

Asiakirjat

Päivitykset

Tässä päivitysosiossa löydät muun muassa vastauksia meille tulleisiin sijoittajakysymyksiin. Näytetyt vastaukset ovat peräisin kyseiseltä yhtiöltä, joten ne on merkitty sen mukaisesti. Invesdor ei suorita erillistä tietojen tarkistusta rahoitusvaiheen alkamisen jälkeen.

Jos sinulla on yritystä koskevia kysymyksiä, lähetä ne suoraan meille osoitteeseen service@invesdor.com.

Päivitys 1.12.2023

Kysymyksiä ja vastauksia sijoittajilta

1. Tulojen kasvuennuste on 60, 150 ja 120 prosenttia vuosina 2024-2026. Mihin kasvuennuste erityisesti perustuu?

Tulevaisuuden tuloennuste perustuu nykyisten asiakkaiden kuukausittain toistuvien tulojen (MRR) kehitykseen tulevina 24 kuukautena. Lisäksi ennusteessa otetaan huomioon uusien myyntien vaikutus yli 300 myyntiputkessa olevaan mahdollisuuteen ja niiden MRR:n kehittyminen saman 24 kuukauden aikana myyntisopimuksen päättämisajankohdasta.

2. Suhteessa ennustettuun liikevaihdon kasvuun: todetaan, että kerätty pääoma investoidaan tuotekehitykseen palkkaamalla lisähenkilöstöä, kun taas kokoaikaiset työntekijät kasvavat vasta vuonna 2025 (henkilöstömäärät ovat suunnilleen samat vuonna 2024 ja kasvavat vuosina 2025/2026 +38 % verrattuna vuoteen 2023 - kun taas työvoimakustannukset kasvavat vain 16 % (2026 verrattuna vuoteen 2023). Mihin kerätty pääoma sijoitetaan ja eikö palkkakustannusten kasvua ole aliarvioitu?

Merkittäviä palkkauksia ei tarvita, ja kerätty pääoma kohdennetaan ensisijaisesti myynnin ja markkinoinnin tehostamiseen. Mahdollisesti voidaan harkita 1-2 henkilön lisäämistä tuotekehitykseen, joka keskittyy lähinnä tukitehtäviin, kuten testaukseen ja käännöksen laadun parantamiseen.

Päivitys 30.11.2023

Asiakasviestinnässä Tärkeimpiin asiakkaisiin kuuluvat tunnettuja yrityksiä, kuten Finnair, Oura, Multitude Bank ja Brompton Bicycles. Fluenticin liiketoimintamallin perusta on vahvat asiakas- ja toimittajasuhteet.

”Fluenticin tiimi on osoittanut olevansa alansa huippua ja kehittänyt ratkaisun, jonka avulla yritykset yli toimialarajojen saavat tekoälyn osaksi asikaspalveluaan. Asiakkuudet, kuten Oura ja Finnair, kertovat paljon heidän kyvyistään ja tuotteidensa laadusta. Mielenkiintoista nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.”

-Hannu Jungman, Partner at Innovestor

“Uskon, että hypen tähdittämällä AI-toimialalla tulevat voittamaan ne yritykset, jotka ratkaisevat oikeiden asiakkaiden oikeita ongelmia ja tuovat lisäarvoa, josta nämä ovat valmiita maksamaan. Fluentic on juuri tällainen yritys ja osunut ajoituksellaan erinomaiseen saumaan hyödyntämään tekoälyn nopeaa kehitystä asiakkaidensa asiakaspalvelun parantamiseksi.

Mikolla ja koko Fluenticin tiimillä on erinomainen asenne, tekemisen meinkinki ja fokus kohdallaan. Tyytyväisiä asiakkaita tipahtelee tasaisella syötöllä ja Salesforce on tärkeänä kanavana hyvin hallussa.”

-Ari Backholm, sijoittaja

Päivitys 27.11.2023

Exit-skenaariot ovat päivitetty pitch sivulle sekä avaintietoasiakirjaan. 

Päivitys 23.11.2023

Fluentic opettaa tekoälyä 15 vuoden käännöskokemuksella

Asiakasviestinnässä käännösten korkea laatu on äärimmäisen tärkeää ja erityisesti se korostuu kokemuksemme mukaan pankki- ja rahoitus sekä teollisuuden toimialoilla. Fluenticin 15 vuoden kokemus käännöstoimialalta ja sen ainutlaatuinen kyky opettaa tekoälylle asiakaskohtaiset säännöt takaavat, että käännökset ovat korkeatasoisia. Käyttämällä Fluenticia nämä yritykset voivat olla varmoja siitä, että heidän terminologiansa ja tärkeät sisällöt käännetään oikein. Organisatiolla ei ole varaa Google Translaten vääriin termeihin tai Chat GPT:n hallusinaatioihin.

"Fluentic Oy on kehittänyt oman AI-pohjaisen järjestelmän, joka auttaa yrityksiä kääntämään asiakaspalveluviestejä useille kielille. Tämä muuttaa tavan, jolla yritykset tarjoavat sähköistä asiakaspalvelua ja tuottaa merkittäviä säästöjä. Järjestelmä käyttää eri käännöspalveluita, kuten Googlea, Bingiä tai ChatGPT:tä, ja valitsee parhaat käännökset, jolloin lopputulos on laadukkaampi. Se myös toimii nopeammin ja kuluttaa vähemmän energiaa. Lisäksi Fluentic Oy:n järjestelmä oppii yritysten omat termit ja hyödyntää aikaisempia viestejä, mikä tekee käännöksistä vieläkin tarkempia."
– Jari Tuovinen, hallituksen puheenjohtaja ja sijoittaja


Markkinoilla on kasvava kysyntä luotettaville ja laadukkaille käännöksille
Gartnerin mukaan kohdemarkkinan koko on vuonna 2027 lähes 39 miljardia dollaria. Oman havaintomme mukaan varsinkin toimialat, joiden sisältö on monimutkaista sekä varsin teknistä ja jotka ovat siirtymässä digitaalisiin asiakaspalvelukanaviin, tarvitsevat tällä hetkellä korkeaa käännöslaatua toteuttavia käännöskumppaneita. Tätä näkemystämme vahvistaa se, että olemme onnistuneet marraskuun aikana saamaan kaksi isoa globaalia teollisuudenalan organisaatiota asiakkaiksi.

”Hallituksesta katsottuna nykyisten asiakkaiden tyytyväisyys on korkealla tasolla ja sen uskovat meidän kumppanitkin, jotka ovat tuoneet ainutlaatuisen nopeasti mielestäni uskomattoman sales pipen. Vaikka kyseessä on enterprise tasoisia prospekteja, suuri kiinnostus tuntuu vievän kauppaprosesseja hyvällä vauhdilla eteenpäin. Uskon, että pian meillä alkaa olla merkittävää tilastoakin closing syklistä. Näistä syistä olen merkinnyt 100 t eurolla lisää osakkeita.”  
– Asko Schrey, sijoittaja


Miksi sijoittaa Fluenticiin?

  • Skaalautuva SaaS-ratkaisu, joka tehostaa ja parantaa asiakaspalvelua reaaliaikaisen käännösviestinnän avulla.
  • Tunnetut, globaalit asiakkaat käyttvät Fluenticin palvelua, ja se voidaan integroida tärkeimpiin alustoihin, kuten SalesForceen ja Zendeskiin.
  • 80% bruttokate ja positiivinen kassavirta on odotettavissa vuoden 2024 aikana. Vahva B2B-myyntiputki, joka mahdollistaa kaksinumeroisen vuotuisen kasvun.
  • Mahdollisuus sijoittaa houkuttelevaan osakekurssiin ammattilaissijoittajien rinnalla.
  • Erilaisia irtautumismahdollisuuksia 3-5 vuoden kuluessa.

Päivitys 16.11.2023

Vastaus sijoittajan kysymykseen Fluentic Oy:n taloudellisesta tilanteesta

Lokakuun lopussa Fluenticin liikevaihto oli 357k€ ja tytäryhtiö mukaanlukien 565k€.

Tytäryhtiö huomioiden EBITDA oli -633k€ ja EBIT -1.05M€.

Päivitys 13.11.2023

Fluenticin suurimmat osakkeenomistajat ja hallituksen jäsenet ovat tehneet rahoituskierrokseen 340 000 euron ankkurisijoitukset.