Valitse, miten haluat käyttää verkkosivustoamme:

Evästeet auttavat parantamaan verkkosivuston käyttökokemusta ja tarjoamaan turvallisia palveluja. Jotkin evästeet ovat välttämättömiä turvallisuuden ja kirjautumistoimintojen kannalta, toiset taas mahdollistavat helpomman käytön ja kätevän tuen. Voit peruuttaa päätöksesi milloin tahansa.

Miksi koira-allergikko sijoittaa koirankarvatrimmereihin?

RAHOITUS JA SIJOITTAMINEN | 04.09.2019

RAHOITUS JA SIJOITTAMINEN: Miksi koira-allergikko sijoittaa koirankarvatrimmereihin?

Nicolas Fogelholm on ahkera sijoittaja, joka on sijoittanut kaikilla yleisimmillä Suomessa käytetyillä joukkorahoitusalustoilla. Tapasimme Fogelholmin ja keskustelimme hänen ajatuksistaan sijoittamiseen liittyen.

Fogelholm on yksi digitoimisto Tuloksen perustajista ja hallituksen jäsen. Tarkkaa titteliä kysyttäessä hän pohtii hetken. “Mulla on niin paljon rooleja eri bisneksissä, että ehkä vaan ‘yrittäjä’ on paras sana kuvaamaan mua nyt.” 

Fogelholm sijoitti äskettäin Karhiaan, joka valmistaa nyppivää trimmeriä karkeakarvaisille koirille. Fogelholmin kotoa on turha haeskella karkeakarvaista - tai muutakaan - koirakaveria, sillä hän on allerginen nelijalkaisille. Miksi sitten tämä sijoitus? Fogelholm kertoo vakuuttuneensa tuotteen tarkoituksesta: Karhia on hänen silmissään ns. “purpose brand”.

“Markkinoille tulee paljon tuotteita, joita ei oikeasti tarvita. Ensimmäinen partahöylä ratkaisi aikoinaan ongelman: se helpotti parranajoa. Kaikki sen jälkeen tulleet höylät ratkaisevat samaa ongelmaa. Kilpailu on kovaa eikä kenelläkään ole ratkaisevaa etua”, Fogelholm kuvailee.

“Jos vertaillaan tilannetta Karhiaan ja sen markkinoihin, niin todetaan että koirien turkin huolto, tässä tapauksessa nyppiminen, on tärkeää ja se on tapahtunut aiemmin käsin. Nyt tuleekin koneellinen vaihtoehto, jolle ei ole vielä kilpailua. Lisäksi ihmiset ovat olleet tyytyväisiä tuotteeseen ja haluavat käyttää sitä. Eli on simppeli ja selkeä ongelma, johon on nyt kehitetty ratkaisu.”

Fogelholm sanoo lemmikkialan kasvusta olleen jo pitkään merkkejä. Hän on huomannut kehityksen kulkevan suuntaan, jossa lemmikeistä pidetään yhtä hyvää huolta kuin lapsista.

“On olemassa esimerkiksi koirapsykologeja ja koirien hoitoon laitetaan entistä enemmän rahaa”, hän mainitsee esimerkkinä.

Ymmärrä alaa, ennen kuin sijoitat siihen

Fogelholmin juuret sijoittajana juontavat aikoihin, jolloin hän työskenteli Arvopaperi-lehdessä, joka tuolloin pystytti verkkopalveluaan Arvopaperi Onlinea. Hän kiinnostui sijoittamisesta ja päätti itsekin kokeilla.

Listaamattomien yritysten kohdalla Fogelholm kertoo pyrkivänsä noudattamaan Warren Buffettin vanhaa viisautta: ei koskaan pidä sijoittaa mihinkään, mitä ei ymmärrä.

“Ostin aikoinaan Nokian Panimon Keisari-olutta sauna-olueksi. Totesin sen ihan hyväksi tuotteeksi, kävi ilmi että panimon osakkeita oli tarjolla ja lähdin mukaan”, Fogelholm kertoo. “Nyt minulta löytyy osakkeita useammista kasvavista pienpanimoista. Olen seurannut pienpanimoalaa ja pannut merkille sen kasvun suhteessa isoihin olutmerkkeihin.”

“Toinen ala, johon olen sijoittanut, on verkkokauppa. Itselläni on yli kymmenen vuoden kokemus verkkokauppiaan työstä, joten ymmärrän alaa ja tiedän mistä siinä on kysymys.” 

Eri sijoittajat tarkastelevat eri asioita etsiessään itselleen sopivaa kohdetta. Fogelholm kiinnittää eniten huomiota yrityksen tarkoitukseen.

“Olipa kyseessä tuote tai palvelu, kysyn itseltäni ymmärränkö sitä ja uskonko sen keskeiseen ideaan. Olen ollut mukana monissa yrityksissä: kokemus auttaa arvioimaan nopeasti, onko liikeideassa minulle vetovoimaa vai ei. En minäkään tietenkään tiedä, onnistuuko yritys, mutta osaan hieman arvioida todennäköisyyksiä sille, kantaako sen konsepti.”

Sijoittajankin on opittava epäonnistumisista

Mitä neuvoja Fogelholm antaisi aloittelevalle sijoittajalle? Hänen keskeiset ajatuksensa aiheesta ovat selkeät: älä satsaa kaikkia rahojasi listaamattomiin yrityksiin, tutki yrityksiä ja niiden kilpailijoita ennen sijoittamista, ja mieti onko uusi tuote oikeasti tarpeellinen. 

Jos kyse on kuluttajatuotteesta, hyvä tapa lähestyä sijoituspäätöstä on pohtia, ostaisitko tuotteen itse. Fogelholm tarjoaa tästä omakohtaisen esimerkin.

“Eräs virvoitusjuomaa valmistava yritys haki joukkorahoitusta. Ostin kyseisen yrityksen virvoketta sekä muutamaa kilpailevaa tuotetta ja teimme niille perheen kesken sokkotestin: rahoitusta hakenut tuote hävisi. Päätin, että tämä ei ole mun juttuni enkä miettinyt sitä enää. En voi tietää, teinkö oikean päätöksen, mutta ainakin kuuntelin maalaisjärkeäni.”

“Sijoittajan on myös oltava valmis epäonnistumaan. Kun sijoitus menee pieleen, mieti miksi kävi näin äläkä toista samaa virhettä. Epäonnistumisista joko oppii tai sitten niiden vuoksi lopettaa.”

Kirjoittaja: Invesdor

Kirjoittaja

Invesdor

DISCLAIMER

Tämä artikkeli on vain kapea katsaus käsittelemäänsä toimialaan. Sen tarkoituksena on esitellä toimiala lukijalle ja toimia lähtöpisteenä syvällisemmälle taustatutkimukselle. Artikkeli on tarkoitettu ainoastaan informatiiviseen tarkoitukseen eikä sen väitetä olevan kattava. Artikkeli sisältää kolmansilta osapuolilta peräisin olevaa tietoa; kyseisten tietojen paikkansapitävyyttä ja kattavuutta ei ole vahvistettu eikä kenenkään tulisi pohjata päätöksiä ainoastaan näiltä kolmansilta osapuolilta saatuun tietoon. Tässä yhteydessä esitettyjä tietoja ei ole tarkoitettu eikä niitä tule tulkita sijoitusneuvoina tai -suosituksina. Sijoittajien ei tule hankkia tai hyväksyä tarjouksia mistään arvopapereista, elleivät he tee niin asianmukaisten, kyseessä olevaa yritystä ja sijoituskohdetta koskevien sijoitusmateriaalien pohjalta. Sijoittajat kantavat itse listaamattomiin yrityksiin liittyvän korkean sijoitusriskin.

Haluatko lukea lisää?

Katso artikkelin yleiskatsaus